Duże firmy po cichu wracają do Rosji. „Już 26 marek, a będzie więcej”

Reklama

pt., 07/01/2022 - 21:01 -- MagdalenaL

Międzynarodowe koncerny, które zapowiadały wycofanie się z rosyjskiego rynku, próbują różnych sposobów, by na ten rynek jednak wrócić albo przynajmniej sprzedać towar, który już jest w sklepach i magazynach. Niby więc ich nie ma, ale jednocześnie są albo będą wkrótce, kiedy tylko uda się dopiąć na ostatni guzik kwestię przejęcia, zmiany sposobu funkcjonowania czy też zmiany znaku towarowego.

  • Po inwazji Rosji na Ukrainę rynek rosyjski opuściło kilkaset międzynarodowych firm. Część z nich zamknęła wszystkie sklepy, a część tylko wstrzymała inwestycje lub w inny sposób ograniczyła swoją działalność;
  • Koncerny szukają sposobów, jak powrócić na rynek rosyjski, ewentualnie jak ograniczyć straty spowodowane odejściem. Sprzedają udziały, zmieniają logotypy i zasady funkcjonowania;
  • Rosjanie usilnie próbują zatrzymać popularne marki w swoim kraju. Aby móc sprowadzać nadal niektóre produkty, zalegalizowali import równoległy;

Firmy szukają wybiegów, które pozwolą im na czerpanie zysków ze sprzedaży, bez jednoczesnego budzenia negatywnych skojarzeń z konkretną marką i bez ryzyka zapowiadanej przez Władimira Putina nacjonalizacji zachodnich spółek. Dotyczy to również firm polskich.

Według portalu polityka.pl „26 dużych marek znów działa w Rosji albo wróci niedługo. Niektóre zmieniły właściciela, inne warunki współpracy z franczyzobiorcami, reszta nigdzie się nie wybierała”. Jednak w rzeczywistości tych „powrotów” będzie o wiele więcej, różnymi drogami.

Autor: 
Beata Michalik
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama