Dlaczego latanie w Nepalu jest tak ryzykowne?

Reklama

śr., 06/29/2022 - 15:34 -- MagdalenaL

Wrak samolotu linii Tara Air, który zaginął w niedzielę, opublikowany przez rzecznika nepalskiej armii na Twitterze.

Katastrofa samolotu w Nepalu przewożącego 22 osoby uwypukliła niebezpieczeństwa związane z podróżami lotniczymi w kraju, który często określa się mianem jednego z najbardziej ryzykownych miejsc na świecie. Według bazy danych Aviation Safety Network, kiedy samolot Tara Air rozbił się w niedzielę w Himalajach na wysokości około 4.4 m, była to 19 katastrofa lotnicza w Nepalu w ciągu 10 lat i 10 śmiertelna w tym okresie.

Podczas gdy śledczy wciąż ustalają, co dokładnie się wydarzyło – czarna skrzynka została odnaleziona we wtorek, urzędnicy lotniska powiedzieli CNN – eksperci twierdzą, że takie warunki jak zmienna pogoda, słaba widoczność i górzysta topografia przyczyniają się do reputacji Nepalu jako niebezpiecznego miejsca do latania bez względu na porę roku.

Binod B.K., urzędnik nepalskiego ministerstwa spraw wewnętrznych, powiedział CNN, że szczególnie w tym przypadku rolę odegrała zła pogoda. Według Departamentu Hydrologii i Meteorologii Nepalu, prognoza pogody dla Pokhary w tym czasie była „ogólnie pochmurna z przelotnymi burzami”.

Samolot linii Tara Air wystartował w niedzielę rano z miasta Pokhara w środkowym Nepalu i był mniej więcej w połowie 25-minutowego lotu do popularnej miejscowości turystycznej Jomsom, kiedy stracił kontakt z kontrolą lotów – poinformował Urząd Lotnictwa Cywilnego Nepalu.

Zła pogoda, słaba widoczność i utrata światła dziennego utrudniły początkową akcję poszukiwawczą i ratunkową prowadzoną przez nepalskie wojsko, ale śmigłowce wysłane nad górzystym terenem pomogły w poniedziałek zlokalizować szczątki z domniemanego miejsca katastrofy, gdzie znaleziono też pierwsze ciała. Na zdjęciach i nagraniach wideo opublikowanych przez wojsko widać porozrzucane na ziemi szczątki samolotu. We wtorek, pomimo utrzymującej się złej pogody, ratownicy ogłosili, że odnaleźli wszystkie ciała.

„Wroga topografia”

Zmienne warunki pogodowe nie są jedynym problemem dla operacji lotniczych. Według raportu Urzędu Lotnictwa Cywilnego Nepalu z 2019 r. dotyczącego bezpieczeństwa, „wroga topografia” kraju jest również częścią „ogromnego wyzwania”, przed którym stoją piloci. W Nepalu, kraju zamieszkałym przez 29 mln ludzi, znajduje się osiem z 14 najwyższych gór świata, w tym Everest, a jego piękne, surowe krajobrazy sprawiają, że jest on popularnym celem wypraw trekkingowych.

Jednak poruszanie się po tym terenie z powietrza może być trudne, zwłaszcza podczas złej pogody, a sytuację pogarsza konieczność korzystania z małych samolotów, aby dostać się do bardziej odległych i górzystych części kraju. Samoloty z 19 lub mniejszą liczbą miejsc są bardziej narażone na wypadki z powodu tych wyzwań – czytamy w raporcie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Stolica Nepalu Katmandu jest głównym węzłem tranzytowym, skąd odlatuje wiele z tych małych samolotów.

Lotnisko w mieście Lukla, w północno-wschodnim Nepalu, jest często nazywane najbardziej niebezpiecznym lotniskiem świata. Znane jako brama do Everestu, pas startowy lotniska jest położony na klifie pomiędzy górami, a na końcu opada prosto w przepaść. Brak inwestycji w starzejące się samoloty tylko zwiększa ryzyko związane z lataniem.

W 2015 roku Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego, nadała priorytet pomocy Nepalowi w ramach Partnerstwa na rzecz Pomocy we Wdrażaniu Bezpieczeństwa Lotniczego. Dwa lata później ICAO i Nepal ogłosiły partnerstwo w celu rozwiązania problemów związanych z bezpieczeństwem.

Chociaż w ostatnich latach kraj ten poprawił swoje standardy bezpieczeństwa, nadal istnieją pewne wyzwania. W 2016 r. rozbił się samolot linii Tara Air lecący tą samą trasą, co samolot, który zaginął w niedzielę. W wypadku tym uczestniczył niedawno zakupiony samolot typu Twin Otter, lecący w bezchmurnych warunkach. Na początku 2018 r. lot linii US-Bangla Airlines z Dhaki do Katmandu rozbił się przy lądowaniu i zapalił, zginęło 51 z 71 osób na pokładzie.

 

 

Autor: 
Rhea Mogul i Manveena Suri / Tłumaczenie: Milena Wrochna
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama