MH370: Czy w końcu udało się znaleźć zaginiony samolot Malaysian Airlines?

Reklama

pon., 12/06/2021 - 20:36 -- MagdalenaL

 

Źródło:https://ichef.bbci.co.uk/news/976/cpsprodpb/3247/production/_98117821_gettyimages-578677410.jpg

 

Zaginięcie samolotu linii Malaysia Airlines, przewożącego załogę oraz 239 pasażerów, to jedna z największych zagadek lotniczych na świecie.

Jednak brytyjski inżynier lotnictwa, który spędził ponad rok pracując nad katastrofą, uważa, że obliczył, gdzie dokładnie rozbił się MH370.

Richard Godfrey uważa, że Boeing 777 rozbił się na Oceanie Indyjskim, 2000 km na zachód od Perth w Australii Zachodniej.

Samolot zniknął z radaru podczas lotu w marcu 2014 roku.

Godfrey powiedział BBC, że ma nadzieję, że „będziemy w stanie udzielić bliskim krewnym, ludziom i branży lotniczej odpowiedzi na temat tego, co dokładnie stało się z MH370 i jak temu zapobiec w przyszłości”.

Połączył różne zestawy danych, które wcześniej były przechowywane w oddzielnych domenach, aby dostosować się do nowej lokalizacji na południowym Oceanie Indyjskim.

Godfrey powiedział, że było to „skomplikowane zadanie”, ale wcześniej po prostu brakowało spojrzenia na to z boku, na wielu płaszczyznach, aby to połączyć.

„Nikt wcześniej nie wpadł na pomysł, aby połączyć dane satelitarne Inmarsat z danymi o wydajności Boeinga, z danymi dryfu pływających odłamków oceanograficznych i danymi sieci WSPR” – powiedział.

Godfrey powiedział, że praca z zespołem postępuje już od roku, a „zrobiliśmy wiele testów tego nowego pomysłu i nabraliśmy pewności, że zastosujemy go w MH370”.

Źródło: https://ichef.bbci.co.uk/news/976/cpsprodpb/10D59/production/_121935986_unknown.jpg 

 

Dokładny punkt wyznaczony na podstawie obliczeń danych to około 33 stopnie na południe i 95 stopni na wschód na Oceanie Indyjskim.

Przeprowadzono dwa dokładne poszukiwania MH370 na Oceanie Indyjskim, które przyniosły niejednoznaczne wyniki.

Poszukiwania kosztowały setki milionów dolarów i chociaż członkowie rodziny domagają się odnalezienia swoich bliskich, koszty z tym związane są ogromne.

 

„Namacalne dowody”

Grace Nathan straciła matkę Annę w wypadku.

„To wciąż trwający koszmar. To nigdy się nie kończy. Wydaje się, że po prostu kręcimy się w kółko i ciągle uderzamy w ceglaną ścianę.

„Od dłuższego czasu mieliśmy nadzieję na pojawienie się czegoś nowego – nowego przełomu, czegoś innego, co uzasadniałoby ponowne rozpoczęcie poszukiwań i przynajmniej dokładniejszą lokalizację dla prowadzonego wyszukiwania, i zwiększenie szans na znalezienie samolotu” powiedziała BBC.

Nathan, prawniczka kryminalna mieszkająca w Kuala Lumpur, chce, aby nowe dane zostały przetestowane przez ekspertów lotnictwa, którzy potrafią zrozumieć naukę i fizykę kryjącą się za lokalizacją i przetestować teorię w sposób wiarygodny.

Powiedziała: „Z zadowoleniem przyjmujemy wszystkie nowe odkrycia, zwłaszcza jeśli opierają się na namacalnych dowodach. W tym przypadku tak się dzieje. To rzeczy, które można obliczyć. Nie opierają się tylko na obrazach Google lub rzeczach, z których nie można zrobić kopii zapasowej."

Poprzednie poszukiwania MH370 były trudne ze względu na rozmiar obszaru do przeszukania.

Godfrey powiedział: „Przeszukano obszar o powierzchni 120 000 km2, w którym nie szuka się igły w stogu siana – tylko szuka się czegoś mikroskopijnego w stogu siana. To niezwykle trudne do zrobienia”.

 

4000 metrów głębokości

Nowa propozycja inżyniera to promień okręgu wynoszący 40 mil morskich, znacznie mniejszy niż poprzednie poszukiwania.

„Wrak może znajdować się za klifem lub w kanionie na dnie oceanu” – powiedział. „I potrzeba może trzech lub czterech przepustek, zanim będzie można zbierać części”. Dodał, że wrak może leżeć na głębokości nawet 4000 metrów.

Ponad trzydzieści kawałków szczątków samolotów zostało wyrzuconych na plaże afrykańskiego wybrzeża i wyspy na Oceanie Indyjskim.

W 2009 r., Godfrey miał być pasażerem linii Air France 447 z Rio de Janeiro do Paryża, ale plany pracy ułożyły się tak, że musiał zostać w Brazylii.

Ten lot nigdy nie dotarł do celu i zaginął na Atlantyku. Od tego momentu zainteresował się lotami zagubionymi na morzu, a także ich lokalizowaniem.

Godfrey jest współzałożycielem niezależnej grupy MH370 oraz inżynierem z doświadczeniem w budowaniu systemów automatycznego lądowania i systemów autopilota do samolotów.

Powiedział: „Zrobiłem ogrom pracy nad systemami informatycznymi i obsługą dużej ilości danych, a to jest ważne w tej analizie. Jest ogromna ilość danych do przeniknięcia i odfiltrowania igły w stogu siana”.

Źródło: https://ichef.bbci.co.uk/news/976/cpsprodpb/9829/production/_121935983_annenathanandfamily.jpg

 

David Gleave jest głównym badaczem w Aviation Safety Consultants. Od dziesięcioleci pracuje nad katastrofami i zaginięciami samolotów.

Gleave spodziewa się, że nastąpi nowe poszukiwanie, mówiąc: „Finansowanie nowego wyszukiwania będzie problemem. Biorąc pod uwagę, że mamy teraz dodatkowe, dokładne dane dotyczące tego, gdzie może znajdować się miejsce katastrofy, wydaje się to być całkowicie wiarygodne i spójne z innymi teoriami”.

Termin i rozpoczęcie kolejnych poszukiwań zależeć będzie od dostępności specjalnie zaprojektowanego sprzętu, a także od stanu morza.

 

Spójne dowody

Powiedział: „Patrząc realistycznie chcemy być na Oceanie Południowym w południowym lecie – czyli mniej więcej teraz. Więc poszukiwania będą mogły się rozpocząć ponownie za 12 miesięcy, ponieważ nie można zebrać zasobów w zbyt krótkim czasie.

„Chociaż myślę, że albo Chińczycy wezmą na siebie odpowiedzialność i poszukają swoich ofiar, albo prywatne firmy, sponsorowane przez firmy ubezpieczeniowe, będą musiały to zrobić”.

Źródło: https://ichef.bbci.co.uk/news/976/cpsprodpb/17580/production/_121961659_hi028373108.jpg

 

Na pokładzie MH370, który odleciał z Kuala Lumpur, ale nigdy nie dotarł do Pekinu, znajdowało się 122 obywateli Chin.

Zniknięcie doprowadziło do ogromnej liczby teorii na temat tego, co się stało. Jedna z teorii głosi, że było to „porwanie pilota”, podczas którego pilot przejął kontrolę i dezaktywował technologię radarową, zanim zawrócił nad Zatoką Tajlandzką i skierował się na zachód.

Gleave powiedział: „Jeśli zdecydujesz się ukryć samolot na południowym Oceanie Indyjskim, po prostu upewnij się, że znajduje się on dalej na zachód od standardowego toru lotu, daleko poza zasięgiem samolotów australijskich zespołów poszukiwawczo-ratowniczych. Ta dokładna lokalizacja jest zgodna z tą teorią”.

Zaangażowanie Australijskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ATSB) w podwodne poszukiwania MH370 zakończyło się w październiku 2017 r.

BBC: „ATSB nie jest zaangażowany w żadne współczesne wysiłki mające na celu ustalenie lokalizacji samolotu.

„Każda decyzja o wznowieniu poszukiwań samolotu byłaby sprawą rządu Malezji, jako państwa rejestracji samolotu”.

Poproszono o odpowiedź rząd Malezji i rząd Chin.

Grace Nathan powiedziała: „Znalezienie tego samolotu leży w interesie globalnego bezpieczeństwa lotnictwa, abyśmy mogli zapobiec takim wydarzeniom w przyszłości”.

„Wykracza to poza naszą potrzebę zamknięcia tej sprawy”.

Autor: 
BBC / tłum. Natalia Stawicka
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama