Z pamiętnika młodej nauczycielki – część 4

Reklama

czw., 10/29/2020 - 17:28 -- MagdalenaL

Szkoły średnie i klasy 4-8 szkół podstawowych przeszły na nauczanie zdalne. Niektórzy odetchnęli z ulgą, inni stwierdzili, że to nie jest skuteczne rozwiązanie. Jakie są wady i zalety zdalnej edukacji? Jak ona wygląda oczami praktyka?

W dobie pandemii koronawirusa najważniejsze dla większości ludzi stało się bezpieczeństwo. Szkoła, przez którą dziennie przewija się kilkaset, a czasem i nawet tysiąc osób, jest prawdziwą wylęgarnią chorób zakaźnych. Dzieci, zwłaszcza młodsze, łatwo się zarażają i przynoszą choroby do domu. Rząd jednak zaczął od przywrócenia nauki zdalnej dla młodzieży ze szkół średnich i starszych klas podstawówki. Z epidemiologicznego punktu widzenia jest to poważny błąd. W pierwszej kolejności powinno się ograniczyć działanie przedszkoli i klas 1-3, bo właśnie w tym przedziale wiekowym dzieci przechodzą koronawirusa bezobjawowo i nie potrafią jeszcze przestrzegać podstawowych zasad higieny. Rząd wzbrania się jednak przed tym krokiem, ponieważ to pociąga za sobą konieczność płacenia rodzicom za opiekę.

Im młodsze dzieci, tym przygotowanie lekcji zdalnych jest trudniejsze i bardziej czasochłonne. Dziecku trudniej skupić uwagę siedząc przed ekranem we własnym domu, niż na lekcji w szkole. Warto zwrócić też uwagę na opisywane już przez ekspertów zjawisko, jakim jest tzw. „wykluczenie cyfrowe”. Polega ono na tym, że nie każdy uczeń ma równy dostęp do sprzętów elektronicznych i Internetu. Nauczyciel, który musi na szybko zaplanować lekcje online, nie ma pojęcia, czy jego uczniowie mają posiadają w domu słuchawki, mikrofon, monitor z kamerką i szybki Internet. Nie wszyscy w równym stopniu umieją posługiwać się tymi narzędziami. To wyklucza pewną grupę uczniów z efektywnego uczestniczenia w zajęciach zdalnych.

Najistotniejszym chyba zagadnieniem jest wpływ długotrwałej edukacji zdalnej na zdrowie uczniów i nauczycieli. Pojawiły się bowiem ostatnio niepokojące badania1, które pokazują korelację między zdalnym nauczaniem a pogorszeniem się dobrostanu psychicznego i fizycznego młodzieży, rodziców i nauczycieli. Wydaje się jednak, że dysponujemy póki co zbyt małą liczbą badań, żeby ferować ostateczne wyroki. Pewne jest to, że wszyscy wyczekujemy może nie tyle powrotu do szkół, co końca epidemii.

Zob. https://uniwersyteckie.pl/zycie/samopoczucie-psychiczne-po-okresie-zdaln....

Autor: 
Maria Zaborowska
Polub Plportal.pl:

Reklama