Zdrowe nawyki nie muszą oznaczać katorgi i restrykcji.

Reklama

śr., 06/03/2020 - 17:37 -- moderator3

Autor: RitaE

Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/igłe-warzyw-żywność-dla-smakoszy-3317060/

 

 

 

Wielu osobom zdrowy styl życia kojarzy się z rygorem, zakazami i męczarnią związaną z ciągłym liczeniem kalorii oraz wymagającymi i czasochłonnymi ćwiczeniami. W praktyce jednak wykształtowanie zdrowych nawyków, które pozytywnie wpłyną na cały nasz organizm jest dość proste. Wystarczy zmienić dosłownie kilka rzeczy i to wcale nie oznacza wykluczenia z życia wszystkiego co smaczne i lubiane, można jednak zastąpić te zwyczaje innymi równie dobrymi, tylko zdrowszym.

Aby zacząć żyć zdrowiej wcale nie trzeba rygorystycznie przestrzegać ogranicznika kalorii, takie zachowanie stosujemy tylko wówczas jeśli jesteśmy na diecie, a zdrowe jedzenie nie musi oznaczać diety tylko zwyczajne wybieranie zdrowszych rozwiązań, których efektem ubocznym rzeczywiście może stać się utrata wagi. Rygorystyczne ćwiczenia mogą, ale nie muszą być symbolem zdrowego trybu życia, wszystko zależy bowiem od naszych decyzji i naszego sposobu na takowe zdrowe nawyki. Wykształtowanie w sobie takich nawyków z pewnością poprawi nasze zdrowie i samopoczucie, nie odbierając nam przy tym uwielbianych dotąd przyjemności, bo aby żyć zdrowiej nie musimy żyć pod rygorem, co pokażą przedstawione porady.

 

Unikaj konserwantów, spulchniaczy, barwników i innych chemicznych składników.

 

Bardzo często produkty w sklepie wybieramy nie czytając etykiet, co jest błędnym tokiem myślenia. Nie musimy być oczywiście zwariowanymi osobami liczącymi każdą kalorię, bo najważniejszy tak naprawdę jest skład produktu. Wszystkie konserwanty, barwniki, emulgatory, spulchniacze itp., to źródło niepotrzebnych składników chronicznych, które nie tylko negatywnie oddziaływują na nasze zdrowie, ale mogą też przyczyniać się do wzrostu wagi, problemów dermatologicznych, czy innych czynników pogarszających nasz wygląd. Takie składniki działają też negatywnie na nasze samopoczucie i wywołują nie raz zmęczenie. Dodatkowo substancje chemiczne wywoływać mogą efekt łaknienia mimo zaspokojonego głodu, co w efekcie przyczyni się do pochłaniania większej ilości pożywienia, a więc i przybierania na wadze.

 

Lody są zdrowe? - Tak, ale wybrane mądrze.

 

Jeżeli myślisz, że zdrowe jedzenie wyklucza spożywanie uwielbianych szczególnie latem lodów - mylisz się. Lody wcale nie są ani tuczące, ani niezdrowe, ważny jedynie jest ich wybór. Wybierając wszelkiego rodzaju sorbety wyprodukowane z naturalnych składników, nie pochłaniamy wcale dużej ilości kalorii, a nawet wręcz przeciwnie zyskujemy witaminy, tracąc kalorie, ponieważ zimny pokarm poprawia redukcję. Nie warto wybierać jednak lodów o nienaturalnych, przesyconych kolorach lub zbyt intensywnym, nienaturalnym smaku, bowiem wtedy liczyć musimy się z obecnością i ich składzie barwników i wzmacniaczy smaku. Z kolei wielbiciele słodkich lodów z dużą ilością polewy, karmelu i innych dodatków liczyć muszą się ze sporą kalorycznością takiego desery, lepszą alternatywą są więc lody śmietankowe. Oczywiście najzdrowszym rozwiązaniem jest samodzielne przygotowanie lodów w domu, co daje nam 100% gwarancję o ich naturalnym i zdrowym składzie.

 

Słodycze? - A czemu nie?

 

Ogólne zdanie na temat cukrów jest bardzo negatywne w świecie dietetyki i zdrowego żywienia. Jednak, aby żyć zdrowiej nie musimy być ideałami, wystarczy zmienić na wyki na zdrowsze niż dotychczas stosując się do zasady mniejszego zła. Zamiast kupować gotowe słodycze, ciasta i desery wykonuj je sam w domu, dzięki czemu będziesz mieć pewność co do jakości użytych składników, przygotowując deser spalisz też trochę kalorii, dzięki czemu zyskasz miejsce na kawałek słodkości bez wyrzutów sumienia.

 

Alkohol? - Wszystko jest dla ludzi.

 

W ogólnym pojmowaniu większość osób uznaje, że alkohol jest niedopuszczalny w zdrowym stylu życia. Jednak aby zmienić nawyki żywieniowe na zdrowsze nie musimy być ideałami, bowiem każdy ma jakieś słabości i potrzebuje od czasu do czasu skorzystać z jakiejś używki. Jedną z nich jest właśnie alkohol, który oprócz wad jak się okazuje ma także zalety. Niektóre alkohole, w szczególności te niskoprocentowe są nawet źródłem niektórych witamin, mowa tu o piwie i winie. Kaloryczność trunków jest rożna w zależności od rodzaju, jedne napoje alkoholowe mają więcej inne mniej kalorii, najbardziej kalorycznymi są oczywiście te najsłodsze, czyli różnego typu likiery, słodkie wina, czy też alkohole smakowe. Z kolei wino wytrawne spożyte po posiłku pomoże nam go strawić, wszystko więc zależy od naszego wyboru i gustu. Przy zdrowym trybie życia można więc pozwolić sobie na przysłowiową lampkę wina, oczywiście wszystko w granicach rozsądku.

 

Przekąski na imprezie? - One też mogą być zdrowe.

 

Wielu uważa, że w zdrowym trybie życia podjadanie jest niedopuszczalne lub nie twierdzi, że zdrowe przekąski nie istnieją. Takie myślenie oczywiście jest błędne, ponieważ również pod tym względem wszystko zależy od naszego wyboru. Tradycyjne chipsy z łatwością zastąpić można zdrowszymi orzeszkami lub innymi bakaliami, których spożycie nie będzie tylko pustą dawką kalorii, bowiem organizmowi dostarczymy też witaminy i inne składniki odżywcze.

Wprowadź warzywa i owoce.

 

W zdrowym trybie życia ważną rolę pełni spożywanie warzyw i owoców, które są skarbnicą witamin i minerałów. Warto jest je wprowadzić do codziennego odżywiania, aby zdobyć więcej cennych makro i mikroelementów potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie oznacza to jednak, że aby żyć zdrowo musisz żyć wyłącznie na sałatkach, warzywa i owoce można bowiem wpleść w codzienny jadłospis w znacznie przyjemniejszy sposób. Jednym z przykładów jest zrobienie pizzy w zdrowej wersji, czyli z dużą ilością warzyw, z kolei do szaszłyków można dodać paprykę i cukinię, a hamburgera podać z podwójną ilością świetnych warzyw, kombinować można naprawdę na wiele sposobów. Ważna jest jedna zasada: trzeba robić tak, żeby nam smakowało i pozbyć się założenia, że zdrowo znaczy niesmacznie i jałowo, bo zdrowsze opcje mogą być równie jeśli nie bardziej smakowite.

 

Unikaj półproduktów i gotowego jedzenia.

 

Bardzo ważną zasadą jest też unikanie gotowych produktów, które po podgrzaniu w mikrofali można od razu spożyć. Takie pożywienie jest bombą kaloryczną i źródłem wszelkiego rodzaju konserwantów, spulchniaczy, emulgatorów itp., to samo stwierdzenie tyczy się tzw. półproduktów. Dużo lepszym rozwiązaniem jest zrobienie posiłku samodzielnie , przykładowo pizza wykonana w domu jest zdrowym źródłem wielu witamin, podczas gdy mrożona pizza to źródło konserwantów, emulgatorów, wzmacniaczy smaku i innych niezdrowych składników.

 

Ser serowi nie równy.

 

Przy wyborze produktów bardzo ważną rolę pełni dokładne czytanie ich składu, ponieważ nieraz pomimo widocznych deklaracji: „bez sztucznych barwników, konserwantów itp.” w rzeczywistości produkty te mogą zawierać szkodliwe składniki nienaturalnego pochodzenia. Producenci często też nadają takim produktom nazwy z drobną zmianą, aby zmylić czujność konsumenta, który zachęcony jest dodatkowo niższą ceną produktu, który w rzeczywistości nie jest w pełni wartościowym produktem, tylko podobnym, o wiele bardziej niezdrowym wyrobem, stąd też jego niższa cena. Dlatego właśnie tak ważne jest dokładne czytanie etykiet, ponieważ niejednokrotnie łudząco podobnie wyglądające produkty różnią się składem w znaczącym stopniu.

 

Tych kilka prostych zasad pomoże w zmianie trybu życia na zdrowszy, nic nie stoi oczywiście na przeszkodzie, aby o swoje zdrowie i odżywianie dbać jeszcze bardziej. Aczkolwiek najważniejsze są jakiekolwiek kroki do wykształtowanie w sobie zdrowych nawyków, dlatego też warto zacząć choćby od drobnych zmian.

Autor: 
Natalia Wasiak
Polub Plportal.pl:

Reklama