PRZEKOP MIERZEI WIŚLANEJ UNIEZALEŻNI POLSKĘ OD KAPRYSÓW ROSJI

Reklama

ndz., 05/31/2020 - 21:22 -- zzz

 

Przekop Mierzei Wiślanej to jeden ze sztandarowych pomysłów PiS o strategicznym znaczeniu. Budowa kanału ma kolosalne znaczenie dla większej suwerenności Polski. Pozwoli m.in. na swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, co dziś skutecznie utrudnia Rosja. Eksperci wskazują też na gospodarcze korzyści. Projekt krytykuje opozycja.

Koniec z zależnością od Rosji

Idea przekopu Mierzei Wiślanej nie jest nowa. Budowniczy Gdyni Eugeniusz Kwiatkowski pisał o niej już w 1945 roku. Realnych kształtów zaczęła nabierać w 2007 roku, gdy ówczesny rząd Jarosława Kaczyńskiego podjął uchwałę o przystąpieniu do prac i ustanowił program, zakładający finansowanie tej inwestycji.

- Decyzja o budowie, która zapadła za czasów naszego poprzedniego rządu była decyzją, która odnosiła się nie tylko do gospodarki, odnosiła się także do suwerenności - przypominał Jarosław Kaczyński podczas konwencji w Elblągu, 4 września. Prezes PiS mówił także o krytyce, z jaką rząd spotyka się za przekop. Podkreślił, że traktowanie tego tematu jako "straszliwego zniszczenia", budzi wątpliwości i skłania do zastanowienia nad tym, czym krytycy się kierują.

Obecnie jedyną drogą z Bałtyku do Elbląga i mniejszych polskich portów nad Zalewem Wiślanym jest Cieśnina Piławska, która znajduje się w całości po stronie Rosji. Ta zaś regularnie uprzykrza życie polskim armatorom i wprowadza blokady. Politycy PiS, uzasadniając inwestycję, wielokrotnie podkreślali, że żegluga na Zalewie Wiślanym nie może być uzależniona od obcego państwa.

Prace nad przekopem Mierzei Wiślanej cały czas trwają. W sobotę teren budowy odwiedzili prezydent Andrzej Duda i premier Mateusz Morawiecki. Pojawił się też nowy film pokazujący postępy prac dot. tej inwestycji.

Prezydent o przekopie Mierzei Wiślanej: Chcemy nadal realizować ...

 

- Jesteśmy zgodnie z harmonogramem wykonania tej inwestycji, nie mamy żadnych opóźnień - powiedział przy okazji sobotniej wizyty Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej

Szef resortu przekazał, że zakończyła się pierwsza faza robót związana m.in. z robotami ziemnymi. Dodał, że przystąpiono do budowy falochronów północnego, zachodniego (900 m) oraz wschodniego (500 m).

Wykonane zostało również nabrzeże postojowe, przystąpiono do budowy przyczółków dwóch mostów obrotowych.

Minister Gróbarczyk dodał, że na placu budowy pracuje ponad 50 firm. Firmy z Polski odpowiedzialne są m.in. za budowę śluzy.

- Nie ma dzisiaj żadnych czynników, które mogłyby wpłynąć na opóźnienie. Gwarantuję, że ta inwestycja ze strony technicznej będzie realizowana – podsumował szef MGMiŻŚ.

Inwestycja pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, nowy układ drogowy z ruchomymi stalowymi mostami, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą, budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym.

 

Przekop przez Mierzeję Wiślaną w liczbach

Foto: Maria Samczuk, Małgorzata Latos, Maciej Zieliński / PAP/

 

Autor: 
zzz
Źródło: 

plportal.pl/businesinsider.com/polskieradio

video: 
Polub Plportal.pl:

Reklama