Zanieczyszczenie wizualne w naszym dzisiejszym świecie

Reklama

ndz., 02/28/2021 - 17:54 -- MagdalenaL

Stres, złość, ból głowy? Dowiedz się o skutkach, jakie nadmierne zanieczyszczenie wizualne powoduje w naszym środowisku. 

Istnieje kilka rodzajów zanieczyszczeń w środowisku, z których najbardziej znane to te, które powodują problemy dla trzech zasadniczych zasobów ziemskich: wody, powietrza i gleby. Jednak w dzisiejszych czasach mocno wzrasta również zanieczyszczenie miejskie, które jest bardzo słabo zbadane i obejmuje zanieczyszczenie wizualne. Badania nad zanieczyszczeniem wizualnym są ważne, ponieważ obserwuje się w nim nasilenie tego zjawiska, które może spowodować pewne konsekwencje w przyszłości. 

Ta próba określa cechy, typy i skutki, jakie wizualne zanieczyszczenie powoduje w naszym środowisku, przy pomocy aktualnych przykładów, aby ułatwić wyjaśnienie tematu. 

Temat jest przedstawiony zgodnie z kolejnością istotności, zaczyna się od wyjaśnienia znaczenia wizualnego zanieczyszczenia, następnie głównych jego problemów, w konsekwencji skutków, jakie wywołuje na człowieku, a na końcu podajemy kilka aktualnych przykładów, aby łatwiej zrozumieć temat. 

Co to jest zanieczyszczenie wizualne? 

Zanieczyszczenie wizualne to każda zmiana naturalnego lub sztucznego krajobrazu, której percepcja negatywnie wpływa na obserwatora. Jest to rodzaj zanieczyszczenia spowodowanego nadmiernym wykorzystaniem różnych elementów z zewnątrz, które zmieniają krajobraz lub jego estetykę. Może być naturalne lub sztuczne, wpływając na warunki, jakość życia i funkcje życiowe istot żywych. 

Główną przyczyną zanieczyszczenia wizualnego jest reklama zewnętrzna, czyli różnego rodzaju plakaty i reklamy umieszczane na drogach publicznych. Otrzymujemy także znaczne dawki zanieczyszczeń wizualnych za pośrednictwem telewizji i Internetu. Innym źródłem wizualnych zanieczyszczeń są gromadzone w miejscach publicznych odpady. 

Wizualne czynniki zanieczyszczenia można podzielić na różne typy, na przykład wizualne zanieczyszczenia pochodzące z reklamy, odpadów, architektury, przemysłu i usług, elektroniczne i samochodowe. 

Bardzo wyraźnym przykładem są Stany Zjednoczone, uważane za jeden z krajów o największym zanieczyszczeniu wizualnym, a Nowy Jork to jego kultowe miasto, szczególnie miejsca takie jak centra handlowe i przedstawienia na Broadwayu. 

Zanieczyszczenie wizualne spowodowane stałą reklamą zewnętrzną zależy od 4czterech czynników: 

  • Ilości (za dużo reklam) , 
  • Rozmiaru (praktycznie nie ma ograniczeń), 
  • Lokalizacji (mogą się znajdować w dowolnym miejscu) , 
  • Przekazu(często wątpliwa w dobrym guście lub nieodpowiednia dla środowiska, w którym się znajduje). 

Obecny problem koncentruje się na fakcie, że nie ma odpowiednich środków pomiaru zanieczyszczenia wizualnego, ponieważ jest to rodzaj subiektywnego zanieczyszczenia, które w większości zależy od percepcji osób, które mają z nim styczność. 

Skutki zanieczyszczenia wizualnego 

Głównymi problemami, na które może cierpieć osoba narażona na zanieczyszczenie wizualne, są stres, bóle głowy, zawroty głowy, niepokój. Ponadto mogą wystąpić inne uszkodzenia, takie jak: niebezpieczne rozproszenia, zwłaszcza podczas jazdy, problemy z uwagą, obniżona wydajność pracy, zły nastrój, agresywność. (Jerez Paredes, 2007) 

Istnieją również inne skutki, które wizualne zanieczyszczenie powoduje w społeczeństwie. Niektóre mogą powodować zmiany w układzie nerwowym, utrudnienia w swobodnym poruszaniu się, wpływ na estetykę, panoramiczne pogorszenie, problemy ekologiczne, które prowadzą do oddalania się innych gatunków. (Gallardo Pacheco, 2011) 

Niektóre istotne przykłady wizualnego zanieczyszczenia reklam to obszary komercyjne dużych miast, takich jak Tokio czy Nowy Jork. We wszystkich tych miastach występuje duże zagęszczenie billboardów o różnych rozmiarach, kształtach i kolorach, które w nocy porażają nas swoim światłem. Ma różne charakterystyki, wśród nich percepcję, która jest najważniejszym mechanizmem wiążącym człowieka z jego otoczeniem. Właśnie dlatego wzrok jest zwykle dominującym zmysłem zarówno z powodów fizjologicznych, jak i psychologicznych. 

Na przykład poniższa infografika wyjaśnia, czym jest zanieczyszczenie i jaki ma na nas wpływ. Pokazuje nadmiar i przepych reklam, kolorów, świateł, co rusz nowe konstrukcje, ponadto emocje, które możemy odczuwać, oprócz przedstawiania samej grafiki, i to jak ludzie wchodzą w interakcje w przestrzeni pełnej reklam. 

Jak widnieje na pierwszym planie: dziewczyna sprawiajaca wrażenie przerażonej mówi „Nie podoba mi się, co widzą moje oczy” (No me gusta lo que ven mis ojos) pozwala zrozumieć przez infografii. Jesteśmy nadmiernie otaczani reklamami, banerami, z każdej strony oddziaływują na nas bodźce innego rodzaju, światła kolory. Jest to nieprzyjemne dla oka i wywołuje różne reakcje psychologiczne (często nieświadomie) i emocjonalne. 

 

Konieczne jest przeprowadzenie badań, modeli, refleksji i diagnozy skutków, jakie zanieczyszczenia wizualne wywołują w populacji, w celu oceny różnych rozwiązań. Pilna jest także bardziej wszechstronna kultura estetyki i nadmiaru elementów obcych środowisku, które mogą blokować naturalny krajobraz i powodować utratę walorów estetycznych. 

Autor: 
Claudia Itzel Solorio Reséndiz, tłum: Aleksandra Szupke 
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama