Wyniki badania wskazują, że pracownicy dostawców Shein pracują 75 godzin tygodniowo

Reklama

ndz., 12/05/2021 - 00:26 -- MagdalenaL

Źródło: https://www.bbc.com/news/business-59245708

Georgia Toffolo i inni brytyjscy influencerzy współpracowali nad liniami odzieżowymi z firmą fast fashion

 

Organizacja pozarządowa zasugerowała, że pracownicy niektórych dostawców chińskiego giganta odzieżowego Shein, pracują w nadgodzinach.

W raporcie szwajcarskiej grupy Public Eye stwierdzono, że wielu pracowników w sześciu zakładach w Guangzhou, pracuje 75-godzinnym tygodniem.

David Hachfeld z Public Eye powiedział, że istnieje "ogromna presja" na pracowników, aby szybko zmienić odzież.

Shein powiedział, że traktuje kwestie związane z łańcuchem dostaw poważnie i przeanalizuje raport.

Badacze Public Eye odwiedzili 17 fabryk zaopatrujących Shein i jego firmę macierzystą Zoetop, w pobliżu siedziby Shein w Guangzhou. Organizacja ta zazwyczaj prowadzi kampanie dotyczące dużych szwajcarskich firm i ich kontaktów z zagranicą.

Przeprowadzono wywiady z 10 pracownikami w sześciu z tych zakładów, które w tym czasie otrzymywały zamówienia wyłącznie od Shein.

Pracownicy, z którymi rozmawiali, pracowali na trzy zmiany dziennie, często mając tylko jeden dzień wolny w miesiącu.

Public Eye sugeruje, że fakt, iż pracownicy, głównie migranci, otrzymują wynagrodzenie za każdą sztukę odzieży, zachęca ich do pracy w długich godzinach.

Chociaż takie godziny pracy nie są niczym niezwykłym w chińskich centrach produkcyjnych, naruszają one lokalne prawo pracy, które określa maksymalny ośmiogodzinny dzień pracy, jak również 40-godzinny tydzień pracy.

Shein powiedział: "Po zapoznaniu się z raportem, natychmiast poprosiliśmy o kopię, a kiedy otrzymamy i przejrzymy raport, rozpoczniemy dochodzenie.

"Mamy surowy kodeks postępowania dla dostawców, który obejmuje rygorystyczne zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, i jest zgodny z lokalnymi przepisami. W przypadku stwierdzenia niezgodności podejmiemy natychmiastowe działania" - powiedział rzecznik.

 

W zeszłym roku, Public Eye rozpoczęło dochodzenie w sprawie Shein, który współpracuje z tysiącami dostawców, aby dowiedzieć się więcej o strukturze giganta mody.

Prywatna firma nie ujawnia danych finansowych, ale uważa się, że jej sprzedaż gwałtownie wzrosła w czasie pandemii, kiedy konsumenci częściej robili zakupy przez Internet. Dostawca danych CB Insights szacuje, że przychody przekroczyły 63,5 mld juanów (7,4 mld funtów) w 2020 roku.

Tak zwane firmy "fast-fashion", które oferują odzież po niskich cenach, stanęły w obliczu kontroli swoich łańcuchów dostaw.

Victoria Bellandini, starszy wykładowca mody na Uniwersytecie w Lincoln powiedział: "Nie można zdobyć tanich ubrań, które są wykonane w dobrych warunkach pracy i dopóki naprawdę nie wiemy, skąd pochodzą nasze ubrania, nie możemy być źródłem tych problemów".

Powiedziała: "Duże marki mówią, że sprawdzają swoich dostawców, ale tak wiele z nich jest farmowane na zewnątrz do tańszych fabryk, co oznacza, że istnieje powszechny brak przejrzystości za standardami branżowymi.”

"Przemysł mody zmienia się do pewnego stopnia na wyższym poziomie, ale nie dzieje się tak w przypadku tańszych marek odzieżowych.”

Internetowy gigant fast fashion

Topy za 1,50 funta, spódnice midi za 10 funtów - a nawet suknia ślubna za 30 funtów.

Shein zdobywa młodych kupujących w USA, Wielkiej Brytanii, Europie i Australii, produkując fast fashion jeszcze szybciej i często po tańszych cenach niż jego rywale Boohoo czy Asos.

W obecnej formie działa od 2013 roku. Firma opiera się na tysiącach zewnętrznych dostawców w Chinach, którzy produkują małe partie ubrań, około 50-100 sztuk.

Co, jeśli ubrania dobrze się sprawdzają u świadomych trendów klientów? Shein zamawia więcej od swoich dostawców. Jeśli nie, produkt zostaje wycofany z produkcji.

Shein przyspieszył model "testuj i powtarzaj", rozsławiony przez takich właścicieli jak Zara, Inditex czy H&M. Zaledwie 6% zapasów Shein pozostaje w magazynie dłużej niż 90 dni.

Pan Hachfeld, który jest również dyrektorem Clean Clothes Campaign w Szwajcarii, zasugerował, że obserwowane długie godziny pracy były "bezpośrednio związane" z systemem akordowym, który jest rozpowszechniony w Chinach.

"Jeśli masz to bez wdrożenia kontroli limitów ... to automatycznie prowadzi do wysokich godzin pracy, ponieważ pracownicy muszą zarabiać na życie".

Dodał: "To uderzające, że firma o tak dużych wpływach i ogromnych obrotach najwyraźniej nie działa jeszcze w zakresie swojej odpowiedzialności za zapewnienie, aby stawki płac były na poziomie, na którym można dobrze zarobić na życie w ramach normalnych godzin pracy."

W "dobrym miesiącu" kilku pracowników powiedziało, że mogą zarobić do 10.000 Yuanów (1.186 funtów). W gorszych miesiącach ich wynagrodzenie może być o dwie trzecie niższe.

Niektórzy twierdzili również, że pracują bez umowy, jak podaje raport opinii publicznej, chociaż pracownicy na ogół mówili, że otrzymują wynagrodzenie na czas.

Shein w liczbach:

  •     6,000 nowych rzeczy dodawanych codziennie
  •     Średni koszt produktu to £7.90
  •     250 milionów zwolenników na mediach społecznościowych
  •     200 własnych projektantów z ponad 7000 pracowników
  •     Czas realizacji zamówienia na ubranie - 25 dni

 

Organizacja pozarządowa odwiedziła również magazyn Shein o powierzchni 16 milionów m2, na obrzeżach Guangzhou, skąd firma wysyła swoje ubrania. Około tuzina pracowników, z którymi przeprowadzono tam wywiady, stwierdziło, że pracują w podobnych, wydłużonych godzinach.

W jednym z zakładów dostawców, badacze stwierdzili również brak wyjść ewakuacyjnych i zakratowane okna, co w przypadku pożaru może okazać się śmiertelne.

Na swojej amerykańskiej stronie internetowej, firma produkująca odzież typu fast fashion, przedstawiła kodeks postępowania dla dostawców.

Mówi on, że muszą oni "zapewnić bezpieczne, higieniczne i zdrowe środowisko pracy", a godziny pracy powinny być zgodne z lokalnym prawem i przepisami.

Jak również tysiące mniejszych dostawców wzdłuż łańcucha dostaw, detalista internetowy korzysta z 200 producentów kontraktowych.

BBC rozumie, że firma przeprowadza kwartalne oceny swoich dostawców, czasami angażując zewnętrznych audytorów.

Ale model biznesowy wzbudził obawy wśród polityków w Wielkiej Brytanii.

Przewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych Tom Tugendhat, wcześniej powiedział BBC - ,,kiedy cena jest zbyt dobra, musisz zapytać, kto naprawdę płaci i jak".

Produkcja i promocja crop topów i bikini w mediach społecznościowych wzbudziła wątpliwości również wśród ekologów.

Shein podkreśla, że jego metoda produkcji ubrań w małych partiach jest bardziej efektywna i że niewiele się marnuje. Na swojej stronie internetowej zaznacza również, że chce pozyskiwać więcej tkanin z recyklingu i wykorzystuje technologię druku, która jest mniej szkodliwa dla środowiska niż tradycyjny sitodruk dla grafik i wzorów.

Jednak Roberta Lee, stylistka mody zrównoważonej, zasugerowała, że firma żeruje "na lękach związanych z syndromem powtarzalności stroju", a jej ubrania mogą zostać wyrzucone na wysypisko po kilku tygodniach.

Chociaż Public Eye twierdzi, że chciałoby zobaczyć silniejsze regulacje dotyczące przemysłu szybkiej mody, to według pana Hachfelda ,,wolniejsze podejście do konsumpcji mody i sprawienie, by liczyło się kolejne kliknięcie, jest dobrym miejscem, by zacząć”.

Image

Shein zyskała ogromną popularność na platformach społecznościowych takich jak Instagram i TikTok.

Autor: 
Lora Jones / tłum: Monika Śledziona
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama