„Przejęzyczenie” kontrolerki ruchu lotniczego niemalże doprowadziło do katastrofy lotniczej

Reklama

śr., 07/21/2021 - 09:47 -- MagdalenaL

                                                      Zdjęcie: edition.cnn.com

 

„Przejęzyczenie” kontrolerki ruchu lotniczego na lotnisku Charles de Gaulle w Paryżu doprowadziło do tego, że we wtorek dwa samoloty były około 90 metrów od zderzenia się ze sobą.

Z raportu francuskiego organu ds. badania bezpieczeństwa lotów (BEA) opublikowanego we wtorek wynika, że do zderzenia prawie doszło między Boeingiem 787 linii United Airlines przylatującego z Newark w USA, a Airbusem A320 linii EasyJet, przygotowującym się do startu w drodze do Malagi w Hiszpanii.

W tamtym czasie samoloty startowały z pasa 09R i lądowały na pasie 09L, zgodnie z raportem, ale kontrolerka powiedziała pilotowi samolotu United Airlines, aby wylądował na pasie 09R.

Załoga starała się potwierdzić zmianę pasa za pomocą słów takich jak „zrozumiano” oraz „skręt na 9tkę w prawo”.

Jednak kontrolerka nie sprawdziła informacji zwrotnych od załogi i przystąpiła do rozkazu samolotowi EasyJet, aby ustawił się do startu na pasie startowym 09R.

W tym momencie samolot United Airlines szykował się do lądowania na pasie 09L, więc załoga rozpoczęła manewr, ale kiedy sprawdzili sytuację ponownie, zauważyli zbliżający się na ich pasie samolot.

Załoga EasyJet’u zapytała kontrolerkę, dlaczego samolot United Airlines zaczyna lądować na pasie 09R i poinformowała ją o potencjalnej kolizji.

W tym momencie samolot był już na wysokości 1300 metrów od końca pasa startowego. Zarówno załoga EasyJet’u, jak i kontrolerka, kazali załodze United Airlines ponownie się wznieść i piloci przerwali lądowanie.

W momencie kiedy samoloty się minęły, dzieliło ich zaledwie 90 metrów.

Zgodnie z raportem, kontrolerka nie miała bezpośredniego pola widzenia na pasy startowe 09, ponieważ sprzęt skierowany w ich stronę zdawał się  być zepsuty, pracowała więc na innym ekranie.

W momencie incydentu ekran skierowany w stronę pasów 09 został naprawiony, a kontrolerka przygotowywała się do zmiany ekranów, co według raportu ją „zestresowało”.

Powiedziała również śledczym, że z powodu trudności technicznych była zdezorientowana wcześniejszą prośbą załogi innego samolotu o lądowanie na pasie 09R, który jest dłuższy niż 09L.

BEA wymieniło szereg czynników, które przyczyniły się do incydentu, w tym także to, że kontrolerka wyszła z wprawy z powodu zmniejszonego ruchu lotniczego z powodu pandemii Covid-19.

Śledczy dodali także, że załoga United Airlines powinna była użyć terminu „potwierdzam”, a nie niestandardowego „zrozumiano”.

CNN skontaktowało się z lotniskiem Charles de Gaulle w Paryżu w celu otrzymania komentarza.

Autor: 
Jack Guy, Tłumaczenie: Weronika Czuryszkiewicz
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama