Milenialsi (pokolenie Y), zmagający się z branżą pogrzebową.

Reklama

śr., 11/06/2019 - 17:42 -- koscielniakk

Wraz ze starzeniem się społeczeństw śmierć będzie stanowić coraz bardziej intratny biznes. Obecnie młodzi przedsiębiorcy z Francji wprowadzają nowe usługi do tradycyjnej, konserwatywnej branży.

Maxime Nory, 32, był studentem w mieście Lyon we Francji, gdzie on i jego przyjaciele zaczęli myśleć o wprowadzeniu na rynek ich własnego start-upu. Po przeanalizowaniu wielu sektorów, zdecydowali się na niebanalny, kuszący rynek śmierci.

,,Pomyśleliśmy, że była to branża gdzie nikt nie chciał pracować ani wprowadzać innowacji, ale było to dokładnie to, co nas interesowało. Sektor ten był zaniedbywany, a my zobaczyliśmy w tym nowe możliwości”.

Miał rację. Biznes pogrzebowy jest rozwijającą się branżą; jak wiele innych narodów, populacja Francji starzeje się, co oznacza, że liczba zgonów wzrasta. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez French Consulting Group w 2018 r., dochody z pogrzebów wzrosły o 25% pomiędzy rokiem 2006, a 2016. Rynek pogrzebowy był wart 2,5 mld € w 2018 r.

Osiem lat później Nory jest dyrektorem generalnym w Simplifia, innowacyjnym przedsiębiorstwie, świadczącym usługi pogrzebowe, zatrudniającym 22-óch pracowników. Jego firma zapewnia oprogramowanie biznesom pogrzebowym, pomagające optymalizować proces organizowania pogrzebów, pracuje również bezpośrednio z pogrążonymi w smutku rodzinami, zajmując się sprawami administracyjnymi, jak ustanie prawa do emerytury, zamykaniem kont bankowych. Simplifia obecnie współpracuje z więcej niż 700 francuskimi firmami.

Tańsze, dogodniejsze...

Kolejnym nowatorskim przedsiębiorstwem jest AdVitam, dostawca usług pogrzebowych online, w przeciwieństwie do tradycyjnych przedsiębiorstw stacjonarnych. Dyrektor Philippe Meyralbe, (38 lat) zdecydował się wejść na rynek tej branży po organizacji pogrzebu ojca - opisał to doświadczenie jako szokujące.

Meyralbe miał wrażenie, że tradycyjny proces organizacji był nieefektywny, zawikłany, pozbawiony humanitaryzmu. Przedstawiciel w branży pogrzebowej twierdzi, że spotkał się ze sprzedawcą napędzanym prowizją, który to był silnie zmotywowany do sprzedaży towarów i usług w wysokiej cenie. Odwiedziny w firmie pogrzebowej zajęły kilka godzin, w czasie kiedy Meyralbe próbował zająć się pogrążoną w smutku rodziną, a także biurokracją związaną ze śmiercią.

AdVitam nie posiada formy stacjonarnej. Zamiast tego, osamotniona po stracie rodzina może zorganizować pogrzeb, zakupić niezbędne rzeczy, włącznie z trumną poprzez maila lub za pomocą telefonu przy udziale doradcy pogrzebowego (przedstawiciel AdVitam jest dostępny w ramach świadczonych usług), oferując klientom tańsze i bardziej efektywne usługi. Pracownicy mogą również zamknąć sprawy administracyjne, jak i konta społecznościowe.

Start - up Meyralbe'a zorganizował 1500 pogrzebów odkąd wszedł na rynek w 2016 roku. Zebrał również 1,8 mln euro od inwestorów i został wybrany jako największy inkubator przedsiębiorczości w Europie. ,,Myślę, że wybrali nas, ponieważ był to projekt społeczny z silnymi wartościami, oferujący ludziom prawdziwe usługi”, twierdzi Meyralbe.

 

Archaiczne procesy

Meyralbe, Nory oraz współzałożyciel Baptiste Dhaussy są zaledwie trzema przedsiębiorcami próbującymi wprowadzić nowe usługi i sposoby pracy do rynku pogrzebowego. Inne startupy wprowadziły platformy do finansowania społecznościowego pogrzebu; robią perfumy bazujące na zapachu zmarłego; próbują przekonać klientów do umieszczenia kodu graficznego QR na nagrobkach krewnych, które łączyłyby się poprzez aplikację ze zdjęciami zmarłego, jego ulubioną muzyką.

Richard Feret, 62, przewodniczący francuskiego zrzeszenia branżowego w dziedzinie pogrzebów entuzjastycznie podchodzi do innowacji, ale jednocześnie z pewną dozą ostrożności. W ostatnich pięciu latach obserwował przedsiębiorstwa, które zbankrutowały na skutek zbytniego myślenia perspektywicznego.

,,Ostatecznie dojdziemy do etapu cyfryzacji, ale jest to proces wolniejszy niż w innych branżach. Przedsiębiorcy biznesowi oraz ich klienci są nadal konserwatywni. Startupy wprowadzają nowe pomysły na które może być jeszcze za wcześnie. ”

Na nowe podmioty na rynku czekają inne przeszkody. Rynek jest zdominowany przez 3 głównych graczy, między innymi jednego z 20% udziałami w rynku, kontrolowanego przez finansowe podmioty takie jak fundusz emerytalny. Ci tradycyjnie gracze stanowią rozpoznawalną markę.

Nowe przedsiębiorstwa muszą liczyć się ze skomplikowaną biurokracją, konserwatywnymi procesami, które nie nadążają za nową technologią. ,,Z każdej strony jest to archaiczny system (samorządy lokalne) gdzie funkcjonuje faks, płatność czekiem. Nie jest łatwo. ” twierdzi Meyralbe

 

Budowanie wiarygodności i zaufania

Firma Simplifia zauważyła, że przekonanie przedsiębiorstw pogrzebowych do zakupu ich oprogramowania było wyzwaniem, pomimo że krewni zmarłego coraz częściej poszukiwali tańszych, bardziej dogodnych usług. Profesjonaliści z branży pogrzebowej początkowo nie byli traktowani poważnie w nowej firmie. ,,Niektórzy uważali, że byliśmy dzieciakami, które nie utrzymają się na rynku zbyt długo, ale ostatecznie zdobyliśmy ich zaufanie. ” mówi Noru.

Średnia wieku pracowników w firmie Siplifia oraz AdVitam wynosi ok. 30-tu lat. W kwestii szkolenia z obsługi nowego oprogramowania młody wiek pomaga, twierdzi Amélie Tolachides, customer success manager w firmie Simplifia. ,,Uważam, że nasi partnerzy lubią wizerunek młodości, chcą wdrażać projekty innowacyjne, ale nie wiedzą jak, dlatego decydują się zaufać nam. ”

 

Zespół firmy Simplifia

Michael Basdim, kierownik rodzinnego biznesu pogrzebowego Pompes Funèbres Hénnard w północnej Francji, wierzy że zmiany cyfryzacyjne mogą jedynie udoskonalić usługi pogrzebowe. Regularnie promuje nowe trumny, udostępnia nekrologi na stronie Facebooka, która posiada więcej niż 3 500 obserwatorów.

Meyralbe and Nory optymistycznie podchodzą do przyszłości. Oboje planują rozszerzenie i wprowadzenie nowych usług. AdVitam ostatnio zaczął oferować ekologiczne opcje w kwestii pogrzebów, między innymi tekturowe trumny. Firma prowadzi również niespotykaną kampanię reklamową, używając plakatów na stacjach metra w Paryżu, które imitują ogłoszenia turystyczne ze sloganami oferującymi ,,pogodne przejście”.

 

AdVitam ostatnio zaczął oferować ekologiczne opcje w kwestii pogrzebów, między innymi tekturowe trumny.

Nory twierdzi, że zdał sobie sprawę, że niektóre ambicje i pomysły w Simplifia są na wyrost, niedostosowane do realiów. Nauczył się jednak dostosowywać do tempa rozwoju rynku, ale głęboko wierzy w swój start-up. ,,Nie oferujemy produktów typu ''nice to have''. Pracujemy w obrębie istotnych momentów w życiu ludzi i jest to dla nas codzienną motywacją. ”

Autor: 
Tłum. Ewelina Cendrowska
Źródło: 

BBC

Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama