Litewski kalafior

Reklama

wt., 05/17/2016 - 15:31 -- Anonim (niezweryfikowany)

To zacne warzywo stało się symbolem akcji społecznej na Litwie, mającej zwrócić uwagę na wzrost cen, przede wszystkim produktów spożywczych.

Jeśli już przy kalafiorze jesteśmy, to w ciągu dwóch lat, od wprowadzenia euro na Litwie jako środka płatniczego, jego cena wzrosła z 0,87 euro do 3,49 euro. Badania cen podstawowych produktów i usług przeprowadzane przez litewski Departament Statystyki są stonowane, jeśli chodzi o podwyżki. Zgodnie z publikowanymi wynikami badań, w ciągu ostatniego roku ceny na Litwie uległy podwyżce średnio o 1,2 procent, co nie jest oszałamiającym rezultatem. W dodatku żywność zdrożała o 0,3 procenta, a usługi o 5,7 procent. Wspomniany Departament, aby uwiarygodnić swoje wyniki podaje metodologie, na podstawie której monitoruje zmiany cen. Dane zbierane są z firm handlowych i usługowych przez zatrudnionych specjalnie do tego celu dwudziestu sześciu pracowników. Departament ma wyznaczone duże miasta oraz mniejsze miejscowości, z których odnotowuje dane do analiz. Śledzone są ceny tak zwanego koszyka statystycznego, obejmującego dziewięćset dwadzieścia towarów i usług, najczęściej wybieranych przez Litwinów. Same ceny pochodzą z ponad czterech tysięcy sklepów oraz firm usługowych i miesięcznie poddawanych jest analizie sześćdziesiąt osiem tysięcy cen.

Zostawmy w spokoju kalafiora, ponieważ nie on tu jest źródłem problemów. Cała kampania ma dwa główne nurty. Pierwszy jest skierowany przeciwko Unii Europejskiej, natomiast drugi ma na celu osłabienie rządu Algirdasa Butkevičiusa. Na niespełna trzymilionowej Litwie odnotowywany jest stale ujemny przyrost naturalny. Nie jest on bezpośrednio wynikiem starzejącego się społeczeństwa, lecz wynikiem masowej emigracji do krajów Europy zachodniej. W znacznie mniejszym kraju niż Polska zjawisko to ma większe znaczenie. Idąc prostą drogą od przyczyny do skutku, dla części obywateli Litwy Unia oznacza łatwiejsze życie, ale dla pozostałych, tych, którzy pozostali jeszcze u siebie, prowadzić może w dłuższej perspektywie do poważnego kryzysu demograficznego i tym samym, gospodarczego. Pomiędzy rokiem 2001 oraz 2011 u naszego sąsiada ubyło ponad czterysta tysięcy obywateli, czyli ponad 10 procent. Zarzuty wobec rządu są dość poważne. Oczywiście jest on winien temu, że ludzie emigrują, nie widząc siebie w społeczeństwie litewskim. Wprowadzenie euro nie zaprowadziło też od razu permanentnego dobrobytu, a czego można się było spodziewać - przyczyniło się do pewnego wzrostu cen. Z drugiej strony dominuje opinia, że dane o wysokości cen podlegają kreatywnej księgowości i nie należy im zupełnie zawierzać. Gdzieś dalej jest także opór dwóch głównych mniejszości, czyli Polaków oraz Rosjan wobec litewskiego podejścia do ich tożsamości narodowej. Nie pomogło w tym zagadnieniu współdziałanie podczas ostatnich wyborów prezydenckich, gdzie Butkevičiusa wspierała Akcja Wyborcza Polaków na Litwie oraz Partia Pracy, Rosjanina z pochodzenia Viktora Uspaskicha. Zarzut, który trudno odrzucić i jest bardzo wymierny, to fakt dużej monopolizacji rynku detalicznego na Litwie. W sprzedaży dominują duże sieci z osiemdziesięcioprocentowym udziałem na rynku. Doszło do tego, że organizatorzy akcji bojkotującej wielkie sklepy musieli proponować alternatywę dla zakupów w marketach w postaci zakupów na targowiskach lub - co ciekawe - w Polsce.

Akcje ogłaszane w mediach społecznościowych mają swoje prawa, bywają skuteczne, ale chyba częściej nie skuteczność się liczy, ale wymiar propagandowy. Z relacji z Litwy nie widać pustych parkingów przed marketami. Pozostaje poczekać na efekt propagandowy. Obecnie najbardziej na całym zamieszaniu korzystają nasi przedsiębiorcy z terenów przygranicznych.

Autor: Zbigniew Wolski

Źródła:

https://biznes.interia.pl/wiadomosci/news/rozpoczal-sie-trzydniowy-bojkot-centrow-handlowych-na-litwie,2327496,4199

https://kurierwilenski.lt/2016/05/05/kalafior-symbol-rosnacych-cen-na-litwie/

https://www.bankier.pl/wiadomosc/Litwa-rozpoczal-sie-trzydniowy-bojkot-centrow-handlowych-3526408.html

https://i1.wp.com/kurierwilenski.lt/wp-content/uploads/2016/05/11_maj_maxima.jpg?resize=470%2C0

Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama