Hochelaga-Maisonneuve mobilizuje się przeciwko powietrznemu REM

Reklama

wt., 06/08/2021 - 23:29 -- MagdalenaL

Zdjęcie: Zacharie Goudreault “Le Devoir”

Ponad setka osób była obecna w sobotni poranek w dzielnicy Hochelaga-Maisonneuve, aby protestować przeciwko przejściu Metropolitan Express Network (REM) w ich dzielnicy.

Ponad sto osób i wybranych urzędników z wszystkich trzech szczebli władzy wzięło udział w sobotę w demonstracji przeciwko przejściu Metropolitan Express Network (REM) w trybie lotniczym w pobliżu dzielnicy Hochelaga-Maisonneuve.

Z transparentami w rękach mieszkańcy zebrali się tuż przed godziną 11:00 na placu Simon-Valois, po czym rozpoczęli spacer w kierunku parku Morgan, obszaru zieleni biegnącego wzdłuż ulicy Notre-Dame. Wielu mieszkańców obawia się, że druga faza REM spowoduje oszpecenie tego parku i doprowadzi do wycinki drzew. Niektóre drzewa były również otoczone pasmami tkaniny, które podkreślają, że są „zagrożone przez REM”, stanowi to prognozę tych działań.

 

Zdjęcie: Zacharie Goureault "Le Devoir"

„To jedno z niewielu fajnych miejsc w okolicy z wodnymi grami dla rodzin. A my chcemy sprawić, żeby pociąg kursował tam co dwie minuty. To nie ma sensu!” – stwierdza w „Devoir” reprezentant partii Solidarny Quebec w dzielnicy, Alexandre Leduc. Dla byłej posłanki Hochelaga-Maisonneuve w Zgromadzeniu Narodowym Louise Harel projekt ten również przywołuje złe wspomnienia z wczesnych lat 70., kiedy tysiące ludzi zostało wywłaszczonych w pobliżu ulicy Notre-Dame w ramach projektu autostrady, który ostatecznie nigdy nie ujrzał światło dzienne.

„To drugie wywłaszczenie, które będzie nam dane zobaczyć w dzielnicy Hochelaga-Maisonneuve. Pierwsze miało miejsce w związku z mieszkaniami, a drugie będzie miało miejsce teraz, w związku z obszarami zieleni w okolicy” – stwierdza Harel, która była obecna na czele marszu.

W sobotnim marszu wzięło udział wielu wybranych urzędników i kandydatów politycznych z trzech głównych szczebli władzy. Burmistrz gminy Pierre Lessard-Blais oraz poseł Nowej Partii Demokratycznej Alexandre Boulerice byli wśród nich, podobnie jak kandydaci z Partii Québéc i Bloku Québéckiego. Wszyscy wyrazili obawy, związane z brakiem społecznej akceptacji projektu i jego wpływem na codzienne życie mieszkańców Hochelaga-Maisonneuve.

„Wszyscy sobie przypominamy rozdarcie spowodowane budową autostrady metropolitalnej. Czy chcemy to przeżyć na nowo?” – stwierdza pan Boulerice.

 

Jakość życia

Mieszkańcy spotkani przez „Le Devoir” na miejscu wskazali również, że obawiają się, że przejście na tryb lotniczy REM na północ od ulicy Notre-Dame będzie miało znaczące skutki wizualne i dźwiękowe, zwłaszcza że ten pociąg miejski będzie zapewniał usługi o wysokiej częstotliwości.

„Jest z tym związany ogromny hałas. Ciągle będzie też miała miejsce dewaluacja dzielnicy spowodowana brzydotą i wszystkimi zakłóceniami spowodowanymi przejazdem lekkiej kolei w trybie lotniczym” – przekonuje Jérôme Fournier, mieszkaniec dystryktu Hochelaga-Maisonneuve, który przyjechał, aby protestować ze swoim czteroletnim synem w sobotę.

Zdjęcie: Zacharie Boudreault „Le Devoir”

Trwają także konsultacje społeczne dotyczące projektu Wschodni REM, o wartości 10 miliardów dolarów, obejmującego łącznie 32 km kolei miejskiej. Część dotycząca przyszłego wpływu projektu na dzielnicę Hochelaga-Maisonneuve odbędzie się wieczorem 8 czerwca w formacie wirtualnym.

„Jedna rzecz jest pewna, jakość życia mieszkańców musi zostać wzięta pod uwagę w ramach tych konsultacji” – stwierdza Leduc.

Wielu mieszkańców tego obszaru jest jednak sceptycznie nastawionych do tych konsultacji publicznych, kiedy wydaje się, że filia CDPQ Infra należąca do Caisse dépôt et placement du Québec jest zainteresowana przejściem lotniczym REM zbliżającym się do centrum Montrealu.

„Nie jest na miejscu stwierdzenie, że w celu stworzenia transportu publicznego zamierzamy poświęcić jakość życia tutejszych mieszkańców i tych w Mercier-Est” – ubolewa Patricia Clermont, która jest członkinią Ugrupowania mieszkańców ulicy Notre-Dame, inicjatora tego marszu.

Zdjecie: Zacharie Goudreault „Le Devoir”

Ze swojej strony miasto Montreal odmawia na razie zajęcia stanowiska w drażliwej kwestii, czy REM powinien przełączyć się na tryb powietrzny w tym sektorze.

„Z tym, co obecnie wiemy, łączy nas wiele obywatelskich trosk. Są zgodne z prawem i Caisse de dépôt et placement du Québec odpowie na nie w nadchodzących miesiącach. W zależności od ich odpowiedzi będziemy w stanie ustalić co dalej” – wyjaśnia Pierre Lessard-Blais.

„Zmartwienia mieszkańców są uzasadnione, a REM, która przechodzi przez zamieszkane miejsce, musi je uszanować” – Pierre Lessard-Blais.

 

CDPQ Infra mówi, że słucha

CDPQ Infra ze swej strony zapewnia, że ​​„akceptowalność społeczna jest zasadniczym elementem projektu równie ważnego jak Wschodni REM”, co wyjaśnia trwające konsultacje społeczne.

Te konsultacje, jak również nasze ciągłe i częste wymiany z interesariuszami oraz praca komitetu niezależnych ekspertów ds. integracji architektonicznej, pozwolą nam zoptymalizować i ulepszyć ten ważny projekt transportu publicznego na wschód i północny wschód od metropolii” – zapewnia rzecznik prasowy Wschodniej REM, Virginie Cousineau.

„Jedyny poseł NDP w Quebecu, Alexandre Boulerice, jest jednak sceptyczny. Ta konsultacja sprawia wrażenie, że wynik jest trochę z góry ustalony” – stwierdza wybrany urzędnik, który ośmiela się nawet nazwać je „fałszywymi”. „Ale dobrze jest widzieć, jak ludność zbiera się razem, aby spróbować coś zmienić” – kontynuuje.

Projekt wschodniego REM zostanie również zgłoszony do Urzędu Przesłuchań Publicznych w 2022 r.

Autor: 
Zacharie Goudreault / tłum. Olga Kij
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama