Facebookowi znów nie udaje się wykryć mowy nienawiści w reklamach

Reklama

czw., 06/30/2022 - 14:25 -- MagdalenaL

Zdjęcie: Tony Avelar 

SAN FRANCISCO (AP) – Test nie mógł być łatwiejszy – a Facebook i tak go oblał.

Facebook i jego spółka macierzysta Meta po raz kolejny poniosły porażkę w teście sprawdzającym, jak dobrze są w stanie wykryć ewidentnie brutalną mowę nienawiści w reklamach przesłanych na platformę przez grupy non-profit Global Witness i Foxglove.

Te pełne nienawiści wiadomości dotyczyły głównie Etiopii, gdzie wewnętrzne dokumenty uzyskane przez informatorkę Frances Haugen ukazały, iż nieskuteczna moderacja Facebook ’a „dosłownie podsyca przemoc na tle etnicznym”, jak stwierdziła w swoim oświadczeniu z 2021 roku. W marcu organizacja Global Witness przeprowadziła podobny test dotyczący mowy nienawiści w Myanmarze, któremu Facebook również nie podołał.

Grupa ta stworzyła 12 reklam tekstowych, w których wykorzystała dehumanizującą mowę nienawiści, wzywając do mordowania osób należących do każdej z trzech głównych grup etnicznych Etiopii – Amharów, Oromo i Tigrajczyków. Systemy Facebooka zatwierdziły reklamy do publikacji, podobnie jak to miało miejsce w przypadku reklam dotyczących Myanmaru. Reklamy nie zostały fizycznie opublikowane na Facebook ‘u.

Tym razem jednak grupa poinformowała Metę o niewykrytych naruszeniach. Firma stwierdziła, że reklamy nie powinny były zostać zatwierdzone i wskazała na pracę, jaką wykonała w celu wychwycenia nienawistnych treści na swoich platformach.

Tydzień po otrzymaniu informacji od firmy Meta, organizacja Global Witness przedstawiła do zatwierdzenia dwie kolejne reklamy, również zawierające jawną mowę nienawiści. Obie reklamy, napisane w języku amharskim, najczęściej używanym w Etiopii, zostały zatwierdzone.

Meta stwierdziła, że reklamy nie powinny były zostać zatwierdzone.

„Zainwestowaliśmy znaczne środki w bezpieczeństwo w Etiopii, dodając więcej pracowników z lokalnym doświadczeniem i rozwijając naszą zdolność do wyłapywania nienawistnych i podburzających treści w najbardziej rozpowszechnionych językach, w tym w języku amharskim” – poinformowała firma w oświadczeniu przesłanym pocztą elektroniczną, dodając, że maszyny i ludzie nadal mogą popełniać błędy. Oświadczenie było identyczne z tym, które otrzymało Global Witness.

„Wybraliśmy najgorsze przypadki, jakie przyszły nam do głowy” – mówi Rosie Sharpe, działaczka organizacji Global Witness. „Te, które powinny być najłatwiejsze do wykrycia przez Facebooka. To nie był zakodowany język. Nie były to psie gwizdki. Były to wyraźne stwierdzenia mówiące, że tego typu osoby nie są ludźmi lub tego typu osoby powinny być zagłodzone na śmierć”.

Meta konsekwentnie odmawiała podania liczby moderatorów treści w krajach, w których angielski nie jest językiem podstawowym. Dotyczy to moderatorów w Etiopii, Myanmarze i innych regionach, w których materiały zamieszczane na platformach firmy były powiązane z przemocą w świecie rzeczywistym.

W listopadzie Meta poinformowała, że usunęła post premiera Etiopii, który wzywał obywateli do powstania i „pogrzebania” rywalizujących ze sobą sił Tigray, które zagrażają stolicy kraju.

W usuniętym poście Abiy powiedział, że „obowiązek umierania za Etiopię należy do nas wszystkich”. Wezwał obywateli do mobilizacji „poprzez posiadanie jakiejkolwiek broni lub zdolności”.

Abiy jednak nadal publikuje na platformie, gdzie ma 4,1 mln zwolenników. Stany Zjednoczone i inne państwa ostrzegły Etiopię przed „dehumanizującą retoryką” po tym, jak premier określił siły Tigray jako „raka” i „chwasty” w komentarzach z lipca 2021 roku.


„Kiedy reklamy wzywające do ludobójstwa w Etiopii wielokrotnie przedostają się przez sieć Facebooka – nawet po tym, jak sprawa została zgłoszona Facebookowi – jest tylko jeden możliwy wniosek: nikogo tam nie ma ” – powiedziała Rosa Curling, dyrektor Foxglove, londyńskiej organizacji prawniczej non profit, która współpracowała z Global Witness w dochodzeniu. „Lata po ludobójstwie w Myanmarze widać, że Facebook nie wyciągnął wniosków”.

Autor: 
Autor: Barbara Ortutay /Tłumaczenie: Karolina Bejma
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama