10 rzeczy, które przytrafią się Twojemu ciału, jeżeli nie będziesz spać

Reklama

pon., 06/15/2020 - 20:04 -- moderator3

Co się stanie, jeśli nie będziesz spał?

 

Niewystarczająca ilość snu może obniżyć popęd płciowy, osłabić układ odpornościowy, spowodować problemy z myśleniem i doprowadzić do przyrostu masy ciała.

Jeżeli nie poświecasz wystarczającej ilości godzin na sen, możesz również zwiększyć ryzyko niektórych nowotworów, cukrzycy, a nawet wypadków samochodowych.

Oto szczegóły tego, co dzieje się z twoim ciałem, gdy nie poświęcasz odpowiedniej ilości godzin na sen:

 

1. Zaczniesz chorować

Utrata snu może osłabić zdolność organizmu do walki z chorobami, więc zwiększa się prawdopodobieństwo zachorowania na choroby.

Naukowcy odkryli nawet wzajemny związek między snem a układem odpornościowym.

 

 

2. Problemy z sercem

Jak wynika z analizy opublikowanej w ‘’European Heart Journal’’, zarówno krótki czas snu (mniej niż 5 godzin na noc), jak i długi czas snu (9 lub więcej godzin na noc) mają negatywny wpływ na zdrowie serca.

W szczególności szanse na wystąpienie choroby niedokrwiennej serca lub udaru są znacznie zwiększone przy mniejszej ilości snu.

 

3. Wzrasta ryzyko zachorowania na raka

Skrócenie snu jest związane z wyższym wskaźnikiem zachorowalności na raka piersi, raka jelita grubego i raka prostaty.

Pracownicy pracujący na nocnej zmianie mogą wziąć na siebie ciężar tego obciążenia. Dobra wiadomość jest taka, że zarówno mężczyźni, jak i kobiety, którzy spali 7 lub więcej godzin w ciągu nocy, mieli najlepsze wskaźniki śmiertelności w grupie.

 

 

4. Będziesz mieć problem z myśleniem

Nawet brak jednej nocy snu może prowadzić do poważnych problemów z myśleniem.

W badaniu opublikowanym przez “Experimental Brain Research” grupa 18 mężczyzn otrzymała zadanie do wykonania. Pierwsze zadanie zostało ukończone po całej nocy snu. Kolejne zadanie zostało wykonane po zarwaniu nocy snu.

Funkcje mózgu, w tym pamięć, podejmowanie decyzji, rozumowanie i rozwiązywanie problemów, wraz z czasem reakcji i czujnością, uległy pogorszeniu.

 

5. Zaczniesz być ‘’zapominalski’’

Nie tylko brak snu może sprawić, że będziesz bardziej zapominalski, jest także coraz więcej badań wskazujących, że sen ma wpływ na uczenie się.

Naukowcy sugerują, że sen ma kluczowe znaczenie dla procesu utrwalania tego, czego się uczymy. Innymi słowy, potrzebujemy odpowiedniego odpoczynku, aby utrwalić nowe informacje w naszym mózgu.

 

6.Twoje libido zmniejszy się

Niewystarczająca ilość snu może zmniejszyć popęd seksualny.

W jednym badaniu wykonanym przez ‘’Trusted Source’’ młodzi mężczyźni, którzy stracili sen w ciągu tygodnia, wykazali spadek poziomu testosteronu. Spanie 5 lub mniej godzin obniżyło poziom hormonów płciowych nawet o 10 do 15 procent.

Mężczyźni informowali również, że ich ogólny nastrój zmniejszał się z każdą kolejną nocą przerwanego odpoczynku.

 

7. Zaczniesz tyć

Brak snu może powodować tycie.

W badaniu zbadano związek między snem a masą ciała u 21 469 osób dorosłych w wieku powyżej 20 lat. Osoby, które spały mniej niż 5 godzin każdej nocy w trakcie trzyletniego badania, częściej przybierały na wadze i ostatecznie stały się otyłe.

 

Ci, którzy spali od 7 do 8 godzin, radzili sobie lepiej z utrzymywaniem swojej wagi.

8. Wzrasta ryzyko zachorowania na cukrzycę

Wraz z większą talią ludzie, którzy nie śpią wystarczającej ilości godzin lub śpią zbyt długo, zwiększają u siebie ryzyko zachorowania na cukrzycę.

Naukowcy przeanalizowali 10 oddzielnych badań dotyczących snu i cukrzycy. Ich odkrycia ujawniły, że od 7 do 8 godzin odpoczynku to optymalny zakres, aby uniknąć problemów z insuliną, która może prowadzić do cukrzycy.

 

 

9. Prawdopodobieństwo, że spowodujesz wypadek zwiększy się

Według ‘’National Sleep Foundation’’ trzy razy częściej jesteś narażony na spowodowanie wypadku samochodowego, jeśli będziesz spać 6 godzin lub mniej.

Najbardziej narażeni są ludzie pracujący na zmiany nocne, kierowcy komercyjni, podróżujący w interesach oraz wszyscy inni pracujący przez długie lub dziwne godziny. Zastanów się dwa razy, zanim usiądziesz za kierownicą, jeśli nie śpisz wystarczająco.

 

10. Pogorszy się stan twojej skóry

Jeśli wszystkie te zagrożenia dla zdrowia nie przekonują Cię do większego snu, zrób to dla swojego wyglądu.

W jednym badaniu oceniano grupę osób w wieku od 30 do 50 lat na podstawie nawyków snu i stanu skóry. Wyniki wykazały, że osoby o zbyt małej ilości snu miały bardziej cienkie linie, zmarszczki, nierówny kolor skóry i wyraźne zwiotczenie skóry.

Ludzie, którzy nie poświęcali odpowiedniej ilości godzin na sen byli również bardziej niezadowoleni ze swojego wyglądu niż ludzie, którzy spali odpowiednią ilość godzin.

 

 

Autor: 
Ashley Marcin / tłum. Kuba Czarkowski
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama