Muzyka już cichnie”: przyszłość afgańskiej żeńskiej orkiestry stoi pod znakiem zapytania

Reklama

pon., 08/30/2021 - 15:06 -- MagdalenaL

Zdjęcie: Afgańska żeńska orkiestra Zohra podczas występu w Słowacji w 2019 roku. Fot. Vladimir Slivicek

Żeńska orkiestra Zohra szerzyła przesłanie o nadziei, podczas występów w Operze w Sydney oraz na rządowych przyjęciach w czasie światowej trasy w 2019 roku.

Dziewczyny, studentki Instytutu Muzycznego w Kabulu, były pierwszym pokoleniem dopuszczonym do uczęszczania do szkoły i grania muzyki po zakończeniu pierwszego reżimu Talibanu w 2001 roku. Teraz cisza znów ogarnia Afganistan, gdy kobiety czekają na rozporządzenia nowego reżimu talibów.

Muzyka już cichnie w Afganistanie - mówi założyciel i dyrektor instytutu, dr Ahmad Sarmast. - Zwłaszcza w mediach. Wszystkie programy muzyczne zniknęły z telewizji i stacji radiowych. Obecnie nie funkcjonuje ani orkiestra Zohra, ani Instytut Muzyczny. Nie mam potwierdzenia z Afganistanu, czy mamy pozwolenie na ponowne otwarcie, ani czy zostanie nam zapewnione bezpieczeństwo w obecnych warunkach. Dlatego obecnie pracownicy instytutu i członkinie orkiestry Zohra przebywają w domach lub ukrywają się.

Dr Sarmast przebywa w Australii, czekając na wieści dotyczącego tego, czy Taliban zezwoli na dalsze działanie szkoły, którą otworzył w 2010 roku. Nasze obawy biorą się z poprzednich zarządzeń Talibanu dotyczących muzyki, w wyniku których instrumenty muzyczne były niszczone na ulicach, a muzykom zabraniano grania. Ludzie nie mogli słuchać muzyki, uczyć się muzyki, a muzycy nie mogli zarabiać na życie muzyką. Te wspomnienia są wciąż bardzo świeże w tej społeczności i w instytucie.

Nawet podczas okupacji Afganistanu przez USA dr Sarmast stał się celem za promowanie edukacji muzycznej. Po zamachu samobójczym talibów w 2014 roku niemal ogłuchł na jedno ucho. Taliban opublikował oświadczenie, w którym oskarżył dra Sarmasta o deprawację afgańskiej młodzieży. Odwiedzający nauczyciele z całego świata zapamiętali instytut jako sanktuarium nauki. Australijska wiolonczelistka Monique Clare nauczała w szkole w 2016 roku i wspomina ją jako oazę. (...) To był uderzający kontrast w porównaniu z nauczaniem w Brisbane, bo wszyscy studenci garnęli się do nauki. Większość z nich jasno zdawała sobie sprawę, jak wielka to była szansa, zwłaszcza starsze dziewczyny. Wszyscy nadal byli pełni nadziei.

Australijski klarnecista Jason Noble był zainspirowany tym, jak studenci uczyli się angielskiego, korzystania z komputerów, i nauk religijnych wraz z muzyką, co dawało im umiejętności potrzebne, by zmierzyć się ze światem niezależnie od płci i przeszłości; wiele dzieci mieszkało wcześniej na ulicy lub w sierocińcach. Dr Sarmast postanowił patrzeć w przyszłość i ma nadzieję, że obecny reżim talibów nie zakaże muzyki.

Chcielibyśmy nawoływać międzynarodową społeczność do pociągnięcia talibów do odpowiedzialności, żeby nie wykonano żadnych działań przeciwko muzyce i edukacji muzycznej. Muzyka cichnie w afgańskim powietrzu, więc musimy mieć na oku to, co się dzieje, i działać wraz z resztą świata.

Autor: 
Matthew Lorenzon / tłum. Martyna Sołtysiak
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama