Jak UE chce zredukować nienawiść w sieci

Reklama

pon., 05/16/2022 - 18:07 -- MagdalenaL

Państwa członkowskie UE oraz Parlament Europejski zdecydowały się na ustawę o usługach cyfrowych, która ma na celu wzmocnienie regulacji takich firm jak Google, Amazon itp. Ustawa o usługach cyfrowych jest wynikiem wniosku Komisji z 2020 r.

Jak tylko ustawa wejdzie w życie giganci internetowi w Unii Europejskiej, będą musieli trzymać się większej ilości przepisów. Lecz także dla małych platform internetowych będą obowiązywać surowsze regulacje, co powinno prowadzić do mniejszej ilości nienawiści, nagonki i dezinformacji.

 

Najważniejsze aspekty ustawy o usługach cyfrowych (DSA) w skrócie:

Kogo obowiązuje ustawa?

UE za pomocą zaostrzonych przepisów chce ściślej regulować szczególnie gigantów technologicznych. W Unii Europejskiej przedsiębiorstwa mające ponad 45 milionów aktywnych użytkowników są określane jako duże.  To potencjalnie 20 firm, w tym Google ze swoją spółką zależną YouTube, Meta z Facebookiem i Instagramem, Microsoft z siecią socjalną LinkedIn, Amazon, Apple oraz Twitter.

Ustawa aktualizuje obowiązujące przepisy dotyczące e-commerce z roku 2000. Niektóre regulacje powinny obowiązywać wszystkie platformy internetowe oprócz małych firm.   

 

Jak skuteczniej zwalczać mowę nienawiści w sieci?

Ustawa ma na celu zobowiązanie koncernów internetowych do tego, żeby działały przeciwko nienawistnym wiadomościom i wojennej propagandzie. Platformy internetowe powinny zablokować użytkowników, którzy często rozpowszechniają nielegalne treści, takie jak mowa nienawiści lub oszustwa w ogłoszeniach.

Ma to dotyczyć dużej ilości dostawców platform, nie tylko tych największych, takich jak Instagram, Facebook i YouTube. Ponadto platformy powinny „niezwłocznie” kasować nielegalne treści lub uniemożliwić do nich dostęp, gdy tylko zostaną im zgłoszone. Wartością orientacyjną będą 24 godziny.

Duże platformy muszą działać na przykład przeciw tak zwanym „revenge porn”, również wówczas, gdy były partner rozpowszechnia w Internecie nagie zdjęcia. Parlament Europejski chciałby zobowiązać do tego również mniejsze strony pornograficzne, na których użytkownicy mogą zamieszczać samodzielnie filmy.

 

Co powinno się polepszyć dla użytkowników  w zakresie reklamy/

Użytkowniczki i użytkownicy powinni mieć możliwość zobaczenia, jakie ustawienia są wykorzystywane w celu dopasowania reklamy do ich potrzeb oraz kto finansuje ogłoszenie. Szczególnie dane wrażliwe, takie jak orientacja seksualna, poglądy polityczne czy przynależność religijna nie mogą być wykorzystywane do ukierunkowania reklamy, chyba że użytkownik lub użytkowniczka wyrazi na to zgodę.

W przypadku osób nieletnich spersonalizowana reklama jest całkowicie zabroniona.

 

Jak UE chce egzekwować swoje przepisy?

Olbrzymie korporacje cyfrowe mają zapewnić dostęp Komisji Europejskiej do swoich danych, żeby mogła ona nadzorować przestrzeganie przepisów. Przy mniejszych firmach internetowych nadzór nad przestrzeganiem przepisów powinien sprawować organ posiadający uprawnienia dochodzeniowe i nakładające sanacje w kraju UE, w którym firma ma swoją siedzibę.

W Niemczech nie jest jeszcze jasne, który urząd przejmie te obowiązki. W rachubę wchodzi Federalna Agencja ds. Sieci oraz krajowe urzędy do spraw mediów. Kary mogą wynosić do 6 procent obrotu rocznego przedsiębiorstwa. Poza tym może zostać nałożona kara pieniężna w wysokości 5 procent dziennego obrotu, aby ukrócić naruszenia ustawy o usługach cyfrowych.

 

Jakie są reakcje?

Poseł Niemieckiej Parti Piratów Patric Breyer był jednak rozczarowany wynikiem. „Nowy zbiór reguł nie zasługuje na miano »Konstytucji Cyfrowej« jako całości, ponieważ rozczarowujący układ  nie sprawdza się w ochronie naszych podstawowych praw w Internecie”- mówi Beyer.

Martin Schirdewan z Lewicy podkreśla natomiast: „Poprzez daleko idące obowiązki o transparencji, ustawa o usługach cyfrowych otwiera czarną skrzynkę algorytmów platform internetowych”. Alexandra Gesse (Partia Zieloni): „Europa przechodzi też do ofensywy przeciwko przewadze firm Big Techa”.

Autor: 
Tłumaczyła: Zuzanna Michalak
Polub Plportal.pl:

Reklama