Mattel : Pierwsza neutralna płciowo Barbie

Reklama

pt., 09/27/2019 - 21:42 -- koscielniakk

Nowa lalka może być chłopcem lub dziewczynką. Może też nie być ani tym, ani tym. Amerykański producent zabawek- firma Mattel ma nadzieję, że pierwsza neutralna płciowo lalka, która pojawi się na rynku 25 września, zmieni podejście w kwestii tego, jakimi zabawkami powinny bawić się dzieci.

Przemyślany wygląd lalki nie sugeruje płci : usta nie są zbyt pełne, rzęsy zbyt długie, szczęka zbyt szeroka. Lalka nie ma, charakterystycznych dla legendarnej Barbie, piersi, ani szerokich ramion Kena.

Każda lalka z serii “Creatable World” przypomina siedmioletnie dziecko z krótkimi włosami, ale można dla niej dokupić peruczkę z długimi bujnymi lokami i modny strój : kurtkę z kapturem, trampki, koszulki z napisami oraz tiulowe spódnice i obcisłe spodnie.

Ankieta przeprowadzona w 2017 roku przez amerykański pozarządowy ośrodek badawczy PEW wykazała, że 76% respondentów nie ma nic przeciwko temu, by dziewczynki interesowały się zabawkami przeznaczonymi dla chłopców i zachowywały się w sposób typowy dla chłopców. Nieco mniej, bo 64% ankietowanych, zachęca chłopców do zabawek i zachowań typowych dla dziewczynek.

Populacja młodych ludzi, którzy nie czują przynależności do żadnej płci, właśnie dojrzewa. Najnowsze badania Instytutu Williams przy Uniwersytecie Kalifornijskim wykazują, że 27% kalifornijskich nastolatków czuje się ze swoją płcią niekomfortowo. Badania Centrum PEW z 2018 roku ujawniły, że 35% należących do generacji Z (urodzeni w latach 1995-2015) przyznaje, że osobiście zna kogoś, kto stosuje neutralne zaimki osobowe np. “ono”. Wśród urodzonych w latach 1965- 1980 (tzw. generacja X) to tylko 16%.

Przypuszcza się, że taki trend pojawi się również wśród przedstawicieli generacji “alfa” (urodzeni po 2010 roku). Ta kategoria dziewczynek i chłopców, skłaniająca się zarówno do lalek, jak i typowo chłopięcych zabawek oraz dziewczynek nie interesujących się lalkami, nie została przebadana.

Badając rynek, firma Mattel doszła do wniosku, że dzieciom z generacji „alfa” nie podoba się etykietowanie. Są zachwycone lalką, która nie ma imienia, może się zmieniać i personalizować w zależności od ich własnego nastroju.

Rodzice są tymi, którzy decydują o zakupie, a żaden dorosły nie chce mieć neutralnego nastawienia do nowej lalki. Niektórzy indagowani rodzice mówili, że „neutralna płciowo” zabawka musi promować określoną politykę, inni zaś, że ich synowie nigdy nie będą bawić się lalkami.

Naukowcy już dawno obalili mit na temat tego, że chłopcy predysponowani są wyłącznie do zabawy samochodzikami, a dziewczynki- lalkami.

Psycholog dr Lisa M. Dinella tłumaczy, że usuwanie z zabawek informacji o tym, że są one dla chłopców lub dla dziewczynek sprawia, że chłopcy i dziewczynki bawią się razem. Jest to bardzo ważne dla ich późniejszych relacji w miejscu pracy.

 

Mattel najpierw wystartuje z serią “Creatable World” w internecie. Sprzedaż w tradycyjnych sklepach będzie nieco skomplikowana, ponieważ sprzedawcy będą musieli nauczyć się, jakiego zaimka używać mówiąc o lalkach i w jaki sposób rozmawiać z zakłopotanymi rodzicami. Istnieje też niebezpieczeństwo oprotestowania nowej lalki, które mogłoby zaszkodzić innym seriom Barbie.

Autor: 
Tłum. Emilia Liberda
Źródło: 

blic.rs

Polub Plportal.pl:

Reklama