Oktoberfest początkiem idei zrównoważonego rozwoju

Reklama

pt., 08/26/2022 - 01:05 -- MagdalenaL

Daniel Sattel (l.), Houssem Braham (śr.) und Daniel Tyoschitz (p.) to założyciele firmy AWAKE Mobility | Źródło: Madlen Krippendorf

W pewnym sensie to było jasne, wręcz nieuniknione: na pomysł swojego start-upu monachijscy założyciele Daniel Sattel, Houssem Braham i Daniel Tyoschitz wpadli podczas Oktoberfestu. Oczywiście. Ci trzej to przyjaciele: Sattel jest inżynierem mechanikiem, Braham - programistą, Tyoschitz - ekonomistą biznesu. I gdy tak siedzieli razem podczas Oktoberfestu, rozmawiając na temat pracy i kariery zawodowej, doszli do wniosku, że należałoby coś zrobić w sprawie zrównoważonego rozwoju i zmian klimatycznych. Najlepiej było zrobić to wspólnie. Nie dookreślano wówczas jeszcze, że ich przyszły start-up będzie dotyczył autobusów.

Digitalizacja opłaca się branży autobusowej

Dziś właśnie tym zajmuje się AWAKE Mobility. "Moje poprzednie zawodowe zajęcia zawsze dotyczyły transformacji cyfrowej", mówi Tyoschitz. Autobusy i transport publiczny również potrzebują cyfrowej transformacji - dla większego zrównoważonego rozwoju. AWAKE Mobility wykorzystuje sztuczną inteligencję (AI) do tworzenia cyfrowych bliźniaków autobusów. Dzięki temu autobusy mogą być lepiej utrzymywane i naprawiane, co w dłuższej perspektywie powinno sprawić, że podróżowanie autobusami będzie bardziej zrównoważone i przyjazne dla środowiska.

AWAKE Mobility will den öffentlichen Nahverkehr nachhaltiger und effizienter machen

AWAKE Mobility chce, by transport publiczny był bardziej zrównoważony i efektywny | Źródło: iStock

Branża autobusowa ma bowiem dwa problemy. Po pierwsze, utrzymanie autobusów jest w większości przypadków reaktywne. "Dbasz o to tylko wtedy, gdy coś się zepsuje", mówi Tyoschitz. Drugi wariant również nie jest optymalny: konserwacja prewencyjna zgodnie z planem. Zabierasz autobus do warsztatu i wymieniasz części zgodnie z ustalonym wcześniej planem – niezależnie od tego, jak bardzo się zużyły. Obydwie opcje są też drogie.

Po drugie: Przy takim sposobie utrzymania nie da się osiągnąć celów klimatycznych 2030, sformułowanych przez Związek Niemieckich Przedsiębiorstw Transportowych (VDV). W przyszłości ludzie będą musieli więcej podróżować autobusami, a mniej samochodami. Będzie więcej autobusów, więc i więcej napraw. Ale pracowników warsztatów jest coraz mniej - zbyt wielu odchodzi na emeryturę lub do przemysłu, gdzie są lepiej opłacani.

Mierzenie zdrowia autobusu za pomocą danych

AWAKE Mobility chce pomóc w tym, by autobusy były naprawiane lepiej i sprawniej, nie za wcześnie, nie za późno, nie za drogo. Start-up opracował więc system, który zdalnie i w czasie rzeczywistym wie, jak radzi sobie autobus i kiedy jest czas na warsztat. To monitorowanie stanu (Condition Monitoring) może być opracowane dla wszystkich marek i typów pojazdów. "Opracowaliśmy sprzęt, który jest instalowany w pojazdach. Poprzez nasze oprogramowanie, odczytane z czujników dane mogą być następnie analizowane."

Die Idee zu AWAKE Mobility ist auf dem Münchener Oktoberfest entstanden

Pomysł na AWAKE Mobility powstał podczas monachijskiego Oktoberfestu | Źródło: Madlen Krippendorf

AWAKE Mobility zbiera i analizuje dane z autobusów, a partnerzy firmy zapewniają bezproblemowy przepływ danych mobilnych do firmowej chmury. Dzięki kartom SIM M2M grupy telekomunikacyjnej dane są przesyłane z autobusów do serwerów AWAKE Mobility za pośrednictwem sieci komórkowej, z roamingiem krajowym nawet z najdalszych zakątków sieci transportu publicznego. Skrót M2M oznacza komunikację typu machine-to-machine.

"OPRACOWALIŚMY SPRZĘT, KTÓRY JEST INSTALOWANY W POJAZDACH I ZA POMOCĄ KTÓREGO NASZE OPROGRAMOWANIE MOŻE ODCZYTYWAĆ I ANALIZOWAĆ DANE Z CZUJNIKÓW." ~ DANIEL TYOSCHITZ, prezes i współzałożyciel AWAKE Mobility

Aby to zrobić, start-up polega na platformie Kite firmy O2 Telefónica: kompletnym rozwiązaniu do zarządzania i monitorowania wszystkiego, co ułatwia AWAKE Mobility, ponieważ Kite upraszcza połączenie z istniejącymi pejzażami systemowymi - tj. wszystkimi używanymi aplikacjami i ich połączeniami w firmie. Otrzymują "osobiste wsparcie, krótki czas reakcji i elastyczny produkt", mówi Jürgen Maier, account manager w O2.

M2M można też przetłumaczyć jako "human to human": W przypadku aplikacji M2M, O2 Telefónica zapewnia zarówno kontakt handlowy, jak i techniczny. "Klientów przyjmujemy wspólnie". W przypadku trudnych pytań wzywany jest technik, mówi Maier.

Mit dem Einsatz von künstlicher Intelligenz kann die Instandhaltung von Bussen proaktiv geplant werden, indem Pannen besser abgeschätzt werden können

Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, konserwacja autobusów może być planowana proaktywnie poprzez lepsze szacowanie wystapienia awarii | Źródło: iStock

Kontrola stanu zdrowia autobusów przeprowadzona przez AWAKE Mobility sięga szczególnie głęboko. Rejestrowane są nie tylko dane kodów błędów z pokładowego systemu diagnostycznego (OBD), monachijczycy dokują bezpośrednio do systemów pojazdu i odczytują tam dane z czujników. "Z czasem możemy zobaczyć, czy występują jakieś anomalie i czy coś jest nie tak", mówi Tyoschitz.

Cyfrowa transformacja działa tylko z człowiekiem i maszyną

Firma z Monachium wykorzystuje również sztuczną inteligencję i tworzy cyfrowego bliźniaka pojazdu - inteligentną programową wersję autobusu, która zachowuje się wirtualnie jak autobus w rzeczywistości. Dzięki cyfrowemu bliźniakowi można przewidzieć błędy i awarie. Wymaga to dużej ilości danych. Dzięki temu możliwe jest zdalne określenie, jak pojazd się zachowuje i jak będzie się zachowywał w najbliższej przyszłości. Tyoschitz: "Nie możemy zapobiec zużyciu okładzin hamulcowych. Ale możemy przewidzieć, kiedy jest optymalny czas na zmianę."

A to oznacza, że naprawy i przestoje pojazdów można zaplanować znacznie precyzyjniej. Inaczej, niż w wielu dzisiejszych firmach autobusowych. "To nieefektywne, jeśli kierowca dzwoni do warsztatu, bo w kokpicie zapaliła się czerwona lampka", mówi Tyoschitz. "A to ogromny wydatek, jeśli firma musi wysłać autobus zastępczy z zastępczym kierowcą i pracownikiem warsztatu z komputerem diagnostycznym". I nie jest ani trochę zrównoważony - wręcz przeciwnie.

Die Kommunikation zwischen Fahrerinnen und Fahrern mit der Leitstelle und der Werkstatt läuft digital über eine App

Komunikacja kierowców z centrum kontroli i warsztatem odbywa się cyfrowo za pomocą aplikacji. | Źródło: iStock

W cyfrowej transformacji nie wolno jednak polegać wyłącznie na maszynach. Jak pokazuje AWAKE Mobility, wiele zależy od kierowców. Ponieważ niektórych usterek nie da się wykryć za pomocą czujników: poluzowany uchwyt, chwiejący się fotelik, pęknięcie szyby.

"MYŚLIMY WE WSZYSTKICH WYMIARACH MOBILNOŚCI" ~ DANIEL TYOSCHITZ, prezes i współzałożyciel AWAKE Mobility

Dlatego AWAKE Mobility stworzyło aplikację, za pomocą której kierowcy mogą zgłaszać usterki i szkody "w sposób zorganizowany", mówi Tyoschitz, jeden z założycieli. "Chcemy lepiej zaangażować kierowców, aby czuli się docenieni - to ważne, bo obecnie brakuje kadry kierowców. Poprzez aplikację umożliwiamy bezpośrednią komunikację pomiędzy kierowcami, centrum kontroli i warsztatem." Ponadto start-up oferuje produkt, który anonimowo monitoruje zachowanie kierowców na drodze i zaleca, jak mogą oni jeździć lepiej. "Rodzaj cyfrowego instruktora jazdy".

Auch Elektromobilität will AWAKE Mobility in Zukunft mitdenken

W przyszłości AWAKE Mobility chce też pomyśleć o elektromobilności | Źródło: Madlen Krippendorf

Przewidywanie awarii autobusów publicznych to dla AWAKE Mobility dopiero początek. "Myślimy we wszystkich wymiarach mobilności", mówi Tyoschitz. "Nasze rozwiązanie można bowiem przenieść do innych typów pojazdów - na przykład logistycznych, pojazdów odbierających odpady i innych pojazdów użytkowych".

Problemem jest również elektromobilność. Obecnie, jak mówi Tyoschitz, nie można optymalnie oszacować zasięgu autobusów bateryjno-elektrycznych. Jest tak dlatego, że zależy to od wielu zmiennych: stylu jazdy, natężenia ruchu, pogody, temperatury, topografii i tak dalej. Dzięki AWAKE Mobility przedsiębiorstwa autobusowe zawsze wiedzą, jak daleko pojazdy mogą jeszcze pojechać - "dzięki temu możemy przekazać przedsiębiorstwu transportowemu optymalne planowanie zasięgu”.

Autor: 
https://www.welt.de/sponsored/o2-telefonica/article240111909/ANZEIGE-Verkehrswende-Die-Nachhaltigkeitsidee-vom-Oktoberfest.html
Źródło: 

WELT | Tłumaczenie: Beata Sroka

Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama