5 sposobów, by nie zamienić się w leniwca przy biurku w pracy

Reklama

sob., 08/13/2022 - 15:31 -- MagdalenaL

Jak aktywny jesteś od poniedziałku do piątku? Dla niektórych pracowników biurowych zrobienie 10 000 kroków dziennie może stanowić wyzwanie. Psycholog i naukowiec zajmujący się ćwiczeniami fizycznymi, dr Gordon Spence, dzieli się swoimi najlepszymi wskazówkami, jak pozostać aktywnym w ciągu dnia.

Pomysł zwiększenia aktywności fizycznej w pracy jest już od jakiegoś czasu bardzo popularny. Według raportu Australijskiego Instytutu Zdrowia i Opieki Społecznej opublikowanego tuż przed pandemią wirusa COVID-19, jedna na dwie osoby dorosłe nie spełnia zalecanych wytycznych dotyczących aktywności fizycznej dla zachowania dobrego stanu zdrowia (tj. 2,5 godziny ćwiczeń o umiarkowanej intensywności tygodniowo), a siedzący tryb pracy w dużym stopniu się do tego przyczynia.

Chociaż producenci zegarków sportowych, tacy jak Garmin, sugerują, że konieczność pracy w domu zwiększa poziom aktywności fizycznej u niektórych osób, nie możemy z tego wyciągnąć zbyt wielu wniosków. Dlaczego? Po pierwsze, wielu użytkowników zegarków jest już zwyczajowo aktywnych. Po drugie, nie każdy posiada zegarek sportowy! W związku z tym ich próbki danych nie odzwierciedlają tego, co naprawdę się dzieje.

Przed opracowaniem sposobu zwiększenia aktywności fizycznej w pracy, musimy najpierw wyjaśnić miejsce, w którym odbywa się „praca”. W związku z pandemią, może to być biuro, przestrzeń co-workingowa, kawiarnia lub dom. Chociaż te różne miejsca pracy mogą stanowić pewne wyzwania, żadne z nich nie jest nie do pokonania. Musimy tylko myśleć kreatywnie.

Oto kilka pomysłów na początek:

1. Korzystaj z aktywnego transportu

Jeśli przechodzisz na hybrydowe formy pracy i masz czas na powrót do biura, dlaczego nie spróbować aktywnego transportu? Jeśli weźmiesz pod uwagę, że chodzenie lub jeżdżenie na rowerze przez całą drogę do pracy lub jej część spełnia minimalne wymagania dotyczące aktywności fizycznej, to jest to świetna opcja. Jeśli jesteś otwarty na jazdę na rowerze, sprawdź, jakie są dostępne obiekty i ścieżki rowerowe. Jeśli zwykle jeździsz pociągiem lub autobusem, wysiądź kilka przystanków wcześniej i przejdź resztę drogi pieszo. Wybierz najmilsze części dojazdu i może to być świetny sposób na rozpoczęcie lub zakończenie dnia.

2. Spróbuj uroczystego dojazdu do pracy

Podczas gdy elastyczność pracy w domu może być wspaniała, wymaga to trochę dyscypliny. Jeśli chcesz zbudować w niektórych zdrowszych nawyków, spróbuj ceremonialnego dojazdu. Jest to prosty rytuał gruntowania się przed pracą – 10-15 minutowy spacer lub lekki jogging –coś, co sprawi, że krew zacznie płynąć i wyprodukuje ilość przypadkowej aktywności, którą dostałbyś, gdybyś zmierzał do biura.

3. Wygodne siedzisko i praca

W tym momencie nikt by się nie zdziwił, gdybym powiedział: „kup sobie stojące biurko, bo siedzenie to nowe palenie”. Byłoby to jednak bardzo leniwe z mojej strony. Podczas gdy eksperci od zdrowia publicznego wykazali, że siedzenie nie jest tak złe jak palenie, prawdą jest również, że siedzenie nie jest całym złem. Jak wskazuje biolog ewolucyjny Daniel Lieberman, istoty ludzkie ewoluowały, aby zarówno poruszać się, jak i siedzieć (lub kucać)... ponieważ było to ważne dla zachowania energii.

Problemem jest teraz nieaktywne siedzenie. Nowoczesne krzesła wspierają nas w sposób, który wymaga niewielkiego wysiłku. Moja rada? Jeśli kupisz stojące biurko, kup też stołek, który obraca się lekko u podstawy i wymaga pracy tułowia i nóg podczas grzęzawiska. Z osobistego doświadczenia mogę powiedzieć, że jest to miły sposób na pracę i zapobiega temu „gniecionemu” uczuciu pod koniec dnia.

4. Zaangażuj się w przypadkową aktywność

Podczas gdy zostawiłem tę opcję do numeru 4, to prawdopodobnie powinna być na szczycie listy. Chcesz wiedzieć, co jest najłatwiejsze i najszybsze? Nie szukaj dalej niż zwiększenie ilości aktywności fizycznej, którą wykonujesz w ramach codziennego życia. Po prostu to zrób. Monitoruj liczbę kroków, jeśli to pomoże, ale rób proste rzeczy... chodź po schodach, a nie windą, idź na następne spotkanie lub – jeśli jesteś w domu – wyjdź z domu na kawę.

5. Zajmij się swoimi przerwami

Jestem nieustannie zdumiony, jak łatwo aktywność fizyczna zostaje lekceważona. Jasne, rozumiem to... ludzie są zajęci, stresują się, są pochłonięci pracą. Kiedy tak się dzieje, łatwiej jest – i lepiej – kontynuować pracę, przez poranną herbatę, a następnie lunch, z minimalną przerwą na samodzielne działanie, tylko 70-stopniową wycieczką w dół korytarza na przerwę biologiczną lub dwie.

Przerwy mają potencjał do wszelkiego rodzaju cennego odpoczynku i regeneracji, szczególnie gdy się ruszamy, a zwłaszcza gdy poruszamy się w naturalnym środowisku. Psychologowie od dawna wiedzą, że aktywność fizyczna i spotkania z naturą przywracają ludzką wydajność w istotny sposób, poprawiając pamięć roboczą, elastyczność myślenia, a nawet zapewniając momenty wglądu. W związku z tym, gdy pracujemy – czy to w domu, czy w biurze – zajęcie się naszymi przerwami to inwestycja, która może przynieść wielkie zyski!

Autor: 
Dr Gordon Spence | Tłumaczenie: Klaudia Bredlak
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama