Jak koreańska popkultura szturmem podbiła świat

Reklama

czw., 08/25/2022 - 19:22 -- MagdalenaL

Strój projektanta Ji Won Choi stworzony we współpracy z firmą Adidas Zdjęcie: dzięki uprzejmości Francesca Allen / Adidas / Victoria & Albert Museum

Tej jesieni w Wielkiej Brytanii w londyńskim Muzeum Wiktorii i Alberta (V&A) pojawi się pierwsza duża wystawa kultury koreańskiej.

„Halju! Fala koreańska” to eksploracja rosnących wpływów kulturowych Korei Południowej na całym świecie. Będzie zawierała około 200 obiektów, a także wystawy cyfrowe i inne efemerydy popkultury, podzielone na cztery sekcje tematyczne.

Jedna z sekcji, zatytułowana „Od gruzu do smartfonów”, przeanalizuje ewolucję Korei Południowej od kraju rozdartego wojną do jednego z głównych międzynarodowych wpływów kulturowych między latami 50. a początkiem XXI wieku.

Inni wykorzystają rekwizyty, storyboardy, plakaty i instalacje do odkrywania sukcesu koreańskich filmów i seriali. W tej sekcji pojawią się kostiumy z ostatniego hitu streamingowego „Squid Game”, który stał się najpopularniejszym programem Netflixa zaledwie cztery tygodnie po premierze. Zwiedzający muzeum będą mogli również wejść do środka łazienki z filmu Parasite odtworzonej w fascynujący sposób. Jest to pierwszy nieanglojęzycznego film, który zdobył Oscara.

Kolejna sekcja podkreśla globalną popularność muzyki K-pop i rolę mediów społecznościowych w pomaganiu artystom w dotarciu do fanów na całym świecie. Odwiedzający mogą zagrać w przeboju z 2012 roku „Gangnam Style”, podziwiając charakterystyczną różową marynarkę Psy’ego.

„Piosenka i jej dziwaczne ruchy taneczne stały się sensacją z dnia na dzień i teledysk był pierwszym, który osiągnął miliard wyświetleń na YouTube”, pisze muzeum w oświadczeniu. „Niezwykle udany teledysk był wczesnym odzwierciedleniem międzynarodowej atrakcyjności Hallyu, która zapoczątkowała globalny fenomen, inspirując parodie i wersje okładek na całym świecie, których kilka przykładów, nakręconych na wielu kontynentach, również pojawi się w tej prezentacji”.

Ostatnia sekcja tematyczna poświęcona jest koreańskiej urodzie i modzie, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnych projektantów oraz sposobu projektowania opakowań.

Hallyu to znaczy „koreańska fala”, a słowo to opisuje rosnącą popularność koreańskiej kultury na całym świecie w ciągu ostatnich dwóch dekad.

Dziś Korea Południowa jest „wiodącą potęgą kulturalną w erze mediów społecznościowych i dzisiejszej kulturze cyfrowej”, mówi Rosalie Kim, kuratorka wystawy, w oświadczeniu muzeum. „Zjawisko to zostało spotęgowane przez zaznajomioną z technologią i społecznie świadomą globalną bazą fanów, co jeszcze bardziej podniosło rangę i znaczenie hallyu na całym świecie”.

Zgodnie z oświadczeniem Ministerstwo Kultury, Sportu i Turystyki Korei Południowej sponsoruje wystawę w ramach szerszego dążenia do promowania sztuki i przemysłu kreatywnego w kraju.

Jak napisała w 2020 roku Christine Ro z BBC Culture, koreańska fala była „celowym narzędziem miękkiej siły” używanym przez rząd, aby pomóc ożywić gospodarkę kraju.

„Korea Południowa nie jest w tym osamotniona; wiele krajów inwestuje w rady i wymiany kulturalne częściowo po to, by wzmocnić osiąganie celów dyplomatycznych” – napisała Ro. „Jednak dążenie rządu Korei Południowej do wpływu kulturalnego w innych krajach odniosło niezwykle szybki sukces”.

Autor: 
Sarah Kuta | Tłumaczenie: Anna Kępska
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama