Była pionierską wydawczynią gazet w pokoju pełnym mężczyzn. Nie była sama w historii.

Reklama

sob., 08/20/2022 - 21:08 -- MagdalenaL

Sala konferencyjna o drewnianych ścianach jest sterylna, a mężczyźni w stonowanych garniturach siedzący wokół szerokiego stołu po środku są do siebie niesamowicie podobni, jakby powieleni. Zdjęcie z korporacyjnego spotkania na wysokim szczeblu ma jednak jeden wyjątek – kobietę z krótkimi, kręconymi włosami, która siedzi po lewej stronie. Doskonale wpisuje się ona w symetrię grupy, a jednak rzuca się w oczy w swojej sukience w kolorze niebieskich klejnotów, z gołymi nogami widocznymi pod obszyciem.

Wykonany w Nowym Jorku w 1975 roku portret byłej wydawczyni Washington Post i późniejszej dyrektor generalnej, Katharine Graham, jest tylko jednym z licznych obrazów, które mają podobny schemat wizualny: jedyna kobieta w składzie mężczyzn. Znajduje się on teraz wśród kolekcji podobnych zdjęć w książce The Only Woman, autorstwa dokumentalistki i debiutującej autorki Immy Humes. 

The Only Woman jest zwieńczeniem wieloletniego projektu badawczego, nad którym Humes pracowała po wizualnym połączeniu dwóch obrazów. Pierwszym z nich było zdjęcie amerykańskiej kobiety filmowca Shirley Clarke z 1962 roku, często (niesłusznie) uznawanej za jedyną kobietę filmowca swoich czasów, w kręgu męskich artystów. Drugi to zbiorowy portret 15-stu słynnych, abstrakcyjnych ekspresjonistów z 1951 roku – w tym Jacksona Pollocka i Marka Rothko – z jedyną kobietą i artystką, Heddą Sterne, stojącą na blacie stołu z tyłu.

Humes wyjaśniła w rozmowie telefonicznej, że ma „obsesję” na punkcie wizerunku Clarke'a. „Jakie to dla niej było? Jaką różnicę w jej życiu zrobiło to, że była »jedyną kobietą?«”

This image of filmmaker Shirley Clarke in 1962 in New York City catalyzed Immy Humes' book "The Only Woman."

To zdjęcie filmowczyni Shirley Clarke w 1962 roku w Nowym Jorku stało się katalizatorem książki Immy Humes The Only Woman.

Wkrótce Humes nie mogła nie zauważyć schematu, znajdując wszędzie zdjęcia „tej samej konstelacji”, jak powiedziała. Zebrała zdjęcia naukowców, komediopisarzy, sportowców i polityków, wśród wielu innych, od połowy XIX wieku, kiedy to spopularyzowano fotografię, do dnia dzisiejszego.

„Zaczęło się to robić prawie zadziwiające” – powiedziała.

Zdjęcie Graham zaintrygowało ją ze względu na jego historię. Ta potężna wydawczyni odziedziczyła Washington Post po śmierci swojego ojca oraz męża. Nigdy nie sądziła, że ta rola spadnie na nią, jak wynika z książki Humes, jednak kierowała ona gazetą w erze ważnych reportaży, publikując zarówno Akta Pentagonu, jak i śledztwa w sprawie administracji byłego prezydenta Nixona, które doprowadziły do jego rezygnacji. Została pierwszą kobietą wydawcą gazety, a później jej dyrektorem generalnym. Była również pierwszą kobietą wybraną do zarządu Associated Press – grupy, z którą siedziała na tym zdjęciu.

„Oczywiście jest zaszczycona umieszczeniem jej na froncie” – powiedziała Humes. „W tym przypadku… kobieta ma honorowe miejsce ze względu na swoją wyjątkowość, ponieważ jest jedyną kobietą”.

Nie jest tak w przypadku wszystkich zdjęć, a Humes w trakcie pracy nad projektem sama zaczęła je kategoryzować.

„Były różne sposoby, by zostać »jedyną kobietą«. Albo byłaś królową... albo byłaś wielką, wielką pionierką” – wyjaśniła. W niektórych przypadkach kobiety uzyskiwały dostęp do wyłącznie męskich przestrzeni dzięki pracy jako pokojówki, sekretarki lub pracownice seksualne – dodała.

Humes zauważa, że w miarę jak społeczeństwo odchodzi od pracy ściśle związanej z płcią, takie zdjęcia stają się bardziej uderzające. To sprawia, że dziwaczność każdego obrazu jest jeszcze bardziej wyrazista. „Dla naszych oczu zaczyna to wyglądać absurdalnie i komicznie. Im bardziej się od tego oddalamy, tym bardziej jesteśmy w stanie zobaczyć to w inny sposób”.

Autor: 
Jacqui Palumbo, CNN | Tłumaczenie: Sandra Wrona
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama