Nadzieje Takedy Shingena – tajemnice 450-letniego posągu buddyjskiego

Reklama

wt., 04/12/2022 - 00:00 -- MagdalenaL

Mówi się, że posąg buddyjski w prefekturze Yamanashi został wykonany przez średniowiecznego wojownika Takedę Shingena na jego wzór, jeszcze za jego życia. Szczegółowe badania tego posągu przeprowadzone przez Uniwersytet Tokijski i inne instytucje ujawniły nieznane wcześniej fakty. Jakie myśli Takeda Shingen zawarł w tym wizerunku Buddy?

Siedzący posąg Niewzruszonego Pana, wzorowany na samym Shingenie

Takeda Shingen był wojownikiem, którego obawiali się Oda Nobunaga i Tokugawa Ieyasu (panowie feudalni, którzy grali bardzo ważną rolę w zjednoczeniu Japonii na przełomie wieku XV–XVI wieku). Tematem tego artykułu jest siedzący posąg Fudo Myō – buddyjski posąg, który podobno był wzorowany na samym Shingenie.

Posąg został wykonany w 1572 roku, czyli na rok przed śmiercią Shingena, w warsztacie w Kioto, przez artystę, który posiadał pierwszorzędne umiejętności. Następnie przez 450 lat był starannie chroniony w rodzinnej świątyni Shingena – Keirinji – w prefekturze Yamanashi.

Eksperci zgłębiają tajemnice buddyjskiego posągu

Dlaczego Shingen kazał wykonać ten posąg Buddy? Około rok temu rozpoczęto zakrojone na szeroką skalę prace konserwatorskie, a badawcze współpracowali w celu odkrycia tej tajemnicy. Badania zlecił profesor Yasushi Okada z Uniwersytetu Sztuk Pięknych w Tokio.

„Kolor powierzchni posągu zmatowiał, a powierzchnia złuszczyła się. Chcemy przenieść ten 450-letni posąg buddyjski w przyszłość i ujawnić wszystkie materiały i techniki, z pomocą których został stworzony”.

Badania ujawniają „tajemnicę kłów”

W celu zbadania cennego dziedzictwa kulturowego bez jego uszkodzenia, przeprowadzono analizę z wykorzystaniem najnowszych technologii.

Trójwymiarowa reprodukcja obrazu Buddy, mierzona za pomocą światła, jest łączona z danymi z kilku fotografii. Dzięki temu wizerunek Buddy można oglądać pod każdym kątem.

Prześwietlono również posąg promieniami rentgenowskimi w celu zbadania struktury wewnętrznej, której nie da się zobaczyć gołym okiem.

Odkryto wówczas, że kły mają korzeń podobny do ludzkich zębów.

„Pod częścią zęba widoczną z powierzchni znajdowało się coś na kształt korzenia zęba. Jest to coś niespotykanego w tego typu posągach”.

Przywracanie oryginalnej barwy poczerniałego już posągu

W trakcie swoich badań profesor Okada zwrócił szczególną uwagę na zniszczone fragmenty farby, które odkleiły się od posągu.

„Ważne jest, aby przyjrzeć się odłamkom, ponieważ ich stan pozwala wykryć czysty, pierwotny stan farby, bez żadnych zanieczyszczeń powierzchniowych”.

Odłamki zostały zbadane przez ekspertów z Instytutu Zabytków Kultury Uniwersytetu Teikyo i Muzeum Prefekturalnego Yamanashi w prefekturze Yamanashi.

Najmniejsze fragmenty mają wielkość zaledwie ok. 1 milimetra. Po powiększeniu przekroju pod mikroskopem okazało się, że wizerunek Buddy, który z powodu zniszczenia stał się czarny, ma w rzeczywistości błękitny kolor zwany „Gunzeong".

„Niebieska barwa nałożona jest w aż dwóch warstwach, co świadczy o tym, że posąg został bardzo starannie wykonany. Udało nam się również odkryć, że ten niebieski pigment ma bardzo mało zanieczyszczeń, w związku z czym musiał być wykonany z bardzo drogiego pigmentu, dostępnego w tamtych czasach”.

Dokładniejsze badanie składu fragmentów za pomocą mikroskopu elektronowego ujawniło również, że zawierały one coś niezwykłego – znaleziono kilka ziaren srebra.

Badacze sądzą, że zastosowanie bardzo nietypowej techniki mieszania dużej ilości srebra z pigmentem mogło mieć na celu dodanie blasku i wartości religijnej.

„Nie zdarzało się to w do tej pory badanych posągach, dlatego uważamy, że jest to ważne odkrycie”.

Szczególne umiłowanie Shingena do posągów buddyjskich

Badania ujawniły, że jest to posąg o niespotykanej dotąd jakości. Profesor Okada uważa, że Shingen Takeda, który martwił się o przyszłość swojego rodu do tego stopnia, że kazał rodzinie Takeda ukrywać swoją śmierć przez trzy lata, mógł umieścić w tym posągu swoje silne pragnienie stania się Buddą i kontynuowania ochrony rodziny Takeda po swojej śmierci.

„Myślę, że nie ma wątpliwości, iż jest to reprezentatywny posąg Buddy z tego okresu, wykonany z najwyższą jakością. Jakość posągu i materiały, z których został wykonany, świadczą o tym, że Shingen poświęcił mu wiele uwagi. Jest on bardzo ważny z historycznego punktu widzenia, ponieważ wykracza poza sferę zwykłych posągów buddyjskich”.

Konserwacja posągu jako sposób na podziwianie go w całej krasie

Profesor Okada przygotowuje obecnie trójwymiarową rekonstrukcję oryginalnego wizerunku Buddy, aby uświadomić ludziom wartość tego posągu.

„Aspekty, które obecnie badamy, są bardzo interesujące z naukowego punktu widzenia, ale nie są łatwo zauważalne dla ogółu społeczeństwa. Oryginalne wizerunki Buddy zostaną zachowane w takim stanie, w jakim się znajdują, i myślę, że poprzez odrestaurowanie wizerunków umożliwimy innym zainteresowanym szersze i głębsze zrozumienie wspaniałości posągów Buddy”.

Jak zatem wyglądał posąg Buddy, który Shingen stworzył około 450 lat temu? Dowiemy się tego po zakończeniu renowacji. Do tego czasu pozostaje nam czekać z niecierpliwością.

Autor: 
清水魁星 / tłum. Karolina Kochaniuk
Polub Plportal.pl:

Reklama