
W ubiegłym tygodniu we Florencji pokazano rzeźbę Madonny z uśmiechniętym Dzieciątkiem, o której mówi się, że jest jedyną zachowaną rzeźbą autorstwa Leonarda da Vinci.
Wszyscy wiedzieli, że Leonardo rzeźbił (olbrzymi koń z brązu), ale jak dotąd nie zidentyfikowano żadnej z jego prac. Zdaniem kustoszy wystawy "Verrocchio: uczeń Leonarda", zorganizowanej w Palazzo Strozzi, Madonna z uśmiechniętym Dzieciątkiem jest wyjątkiem. Przypuszcza się, że rzeźba powstała około 1472 roku, gdy sławny artysta miał 19 albo 20 lat i był uczniem florentczyka Andrea del Verrocchio, pisze The Guardian.
Odkrycie zainteresowało zwłaszcza Wielką Brytanię, ponieważ praca od 1858 roku należy do Muzeum Wiktorii i Alberta, a jej autorstwo długo przypisywano innemu rzeźbiarzowi- Antonio Rosselli.
- Działo się tak dlatego, że naukowcy byli przytłoczeni autorytetem nieżyjącego już historyka sztuki i dyrektora tego muzeum Johna Pope-Hennessy`ego, mówi kierujący najnowszymi badaniami profesor Francesco Caglioti.
Caglioti, który jako cudowne dziecko w wieku 8 lat opracował katalog paryskiego Luwru, znany jest wśród ekspertów od renesansu ze swojej niekwestionowanej wiedzy na temat XV-wiecznej rzeźby. Uczony twierdzi, że szczegóły w postaci uśmiechniętego Dzieciątka i draperii zdradzają rękę Leonarda i że Pope-Hennessy nie miał wystarczająco dużo dowodów, by przypisać pracę Rosselliemu
Carmen Bambach z Metropolitan Museum również potwierdziła, że mierząca 50 cm wysokości rzeźba jest dziełem da Vinci. Oboje z Cagliotim uważają, że autorstwo da Vinci potwierdzają zarówno suta i skomplikowana draperia podobna do tych z rysunków Leonarda, jak i uśmiech na twarzy małego Jezusa, którego pokazanie w XV wieku było nie tylko czymś bezprecedensowym, ale również bluźnierczym, pisze The Guardian.
W zapiskach Leonarda da Vinci można znaleźć wzmiankę o tym, że jako młody człowiek wpadł w tarapaty z powodu ukazania uśmiechniętego Jezuska. Wzmianka prawdopodobnie dotyczy właśnie Madonny z uśmiechniętym Dzieciątkiem. Przedstawiciele Muzeum Wiktorii i Alberta ostrożnie potwierdzili, że rzeźba po raz pierwszy została przypisana Leonardo w 1899 roku.
Praca profesora Caglioti ponownie otwarła dyskusję na temat autorstwa niezwykłej pracy.
Tanjug