Tajemnica malowideł ściennych z jaskini Altamira namalowanych przez kromaniończyków (Hiszpania)

Reklama

czw., 04/21/2022 - 20:38 -- MagdalenaL

Tytuł oryginalny: „Nawet genialny malarz Picasso był zdumiony – Tajemnica malowideł ściennych z jaskini Altamira namalowanych przez kromaniończyków (Hiszpania)"

Pablo Picasso, uważany za największego malarza XX wieku, pochwalił murale, mówiąc, że „nikt nie mógłby namalować lepszego obrazu". Murale pochodzą z jaskini Altamira, która jest ukryta w pobliżu Santillana del Mar w Kantabrii w Hiszpanii. Malowidła zostały stworzone przez paleolityczny lud około 18 000 lat temu.

Odkrycie murali

Freski w 1879 roku odkryła Maria – ośmioletnia córka Marcelino Sanz de Sautuola, wpływowego w tamtych czasach mieszkańca miasta. Tego dnia Maria zwiedzała jaskinię w towarzystwie swojego ojca archeologa. Była to druga wizyta Marcelino w jaskini. W pobliżu wejścia szukał kamiennych narzędzi oraz innych śladów z czasów paleolitycznych. Towarzysząc ojcu, Maria odkryła małą przestrzeń, a po przyjrzeniu się sufitowi, który był tak niski, że nawet dziecko mogło go dosięgnąć, krzyknęła: „Tato, krowa”. Na suficie namalowanych było ok. 100 zwierząt, w tym krowy i kozy. Krowy, które odkryła Maria, to „murale bizonów". Wprawiły one w osłupienie genialnego artystę Picassa, a później stały się historycznym dziełem sztuki.

Po dokonaniu odkrycia Marcelino szybko zbadał jaskinię i stwierdził, że malowidła pochodzą z okresu paleolitu. Nikt jednak nie wierzył, że są to malowidła wykonane przez kromaniończyków, którzy w tamtych czasach byli uznawani za zupełnych dzikusów. Badacz był bombardowany oskarżeniami o oszustwo i dogmatyzm. Dopiero 14 lat po jego śmierci potwierdzono, że malowidła w jaskini pochodzą z okresu paleolitu i że kromaniończycy posiadali zdolności estetyczne i intelektualne.

Co jest takiego wspaniałego w malowidłach ściennych w jaskini Altamira?

Większość malowideł ściennych znalezionych w innych jaskiniach jest prosta i monochromatyczna. Z kolei malowidła ścienne w Altamirze są bogato kolorowane, z wykorzystaniem takich barw jak czerwień, żółć i brąz. Do ich stworzenia wykorzystano też różnorodne techniki stosowane m.in. we współczesnym malarstwie olejnym (np. zacieranie linii).

Niektórzy mogą się zastanawiać: Jak to możliwe, że mural namalowany około 18 000 lat temu jest tak wyraźny? Jest ku temu jeden powód. Około 13 tys. lat temu spadająca skała zablokowała wejście do jaskini, odcinając ją od świata zewnętrznego na tysiące lat. Dzięki temu malowidła zachowały się w dobrym stanie. Niestety od lat 70. do 2000 roku murale uległy zniszczeniu na skutek licznych wizyt turystów. W pewnym momencie trudno było je dostrzec. W odległości 100 metrów od jaskini zbudowano więc replikę, namalowaną w tej samej technice co oryginał, dzięki czemu w każdej chwili można obejrzeć najstarsze malowidła ludzkości. W 1985 roku malowidła zostały wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Techniki bezimiennego paleolitycznego artysty geniusza

Badacz, który przeprowadził ocenę malunków stwierdził, że większość murali w jaskini została namalowana przez tę samą osobę. Oznacza to, że wśród kromaniończyków żyli geniusze artystyczni tacy jak Picasso. Jednak w jaki sposób paleolityczni geniusze malowali trójwymiarowe, kolorowe murale w czasach, gdy nie było pędzli ani farb?

Najpierw do rysowania na skale używało się noża rzeźbiarskiego wykonanego z twardego kamienia.

Następnie wykorzystywano węgiel drzewny do szczegółowego rysowania konturów i sierści zwierząt.

Na koniec nanosiło się kolor.

Barwienia dokonywano poprzez rozpuszczenie w wodzie żółtych, czerwonych, pomarańczowych i brązowych minerałów tlenku żelaza. Malarze z paleolitu pozyskiwali także inne pigmenty z natury np. czerń z sadzy czy biel z minerałów węglanu wapnia. Pozostałe kolory zostały naniesione techniką „dmuchanego tuszu". Technika ta polega na użyciu cylindrycznej kości ptasiej i spryskaniu jej barwnikiem.

Do przechowywania barwników wykorzystano fragmenty miednicy jelenia i skorupy skorupiaków.

Do tej pory nie wyjaśniono, w jakim celu zostały namalowane. Mówi się, że miejsca z freskami nie były wykorzystywane jako pomieszczenia mieszkalne, a jako specjalne przestrzenie, w których odbywały się rytuały. Istnieją też teorie, które głoszą, że malowano je po udanym polowaniu lub że są to wizerunki czczonych zwierząt. Jedno jest pewne: genialni malarze istnieli już 18 000 lat temu.

Obecnie zwiedzanie jaskini Altamira jest ograniczone do pięciu osób tygodniowo. Przy czym zamówienia osób, które dokonały rezerwacji w 2002 roku, są realizowane po około 20 latach opóźnienia. Nie są przyjmowane też żadne nowe wnioski. Odwiedzający mogą jednak podziwiać wierne repliki malowideł, które znajdują się w przylegającym do jaskini muzeum.

Autor: 
早川きえ / tłum. Karolina Kochaniuk
Polub Plportal.pl:

Reklama