Kierowca Macierewicza pod lupą prokuratury

Reklama

pt., 08/10/2018 - 14:33 -- koscielniakk

Prokuratura podejrzewa, że zaufany kierowca Antoniego Macierewicza nie miał aktualnych uprawnień do kierowania ministerialną limuzyną, gdy doszło do słynnego wypadku z udziałem szefa MON — wynika z informacji Onetu.

  • W styczniu minionego roku na trasie z Torunia do Warszawy dwa auta z kolumny Macierewicza najechały na samochody stojące na czerwonym świetle. Trzy osoby zostały ranne
  • Zarzuty usłyszał w tej sprawie żołnierz kierujący autem, które jechało za ministerialną limuzyną. On jednak nie przyznaje się do winy i obciąża Kazimierza Bartosika, zaufanego kierowcę Macierewicza, który jechał przed nim
  • Podczas śledztwa okazało się, że "pan Kazimierz" — jak mówi o nim Macierewicz — nie ma badań niezbędnych do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi. Ta sprawa została wyłączona do oddzielnego śledztwa

25 stycznia minionego roku auto Macierewicza brało udział w wypadku, gdy szef MON wracał z Torunia, gdzie brał udział w sympozjum ojca Tadeusza Rydzyka. Minister spieszył się do Warszawy na imprezę jednego z prawicowych tygodników, który wręczał nagrodę Jarosławowi Kaczyńskiemu.

W Lubiczu Dolnym koło Torunia, na drodze krajowej nr 10, jego samochód uderzył w auta stojące na czerwonym świetle. Jak do tego doszło? Według informacji Onetu, cała składająca się z trzech aut kolumna Macierewicza zamierzała zjeżdżać na autostradę. Tyle że pierwszy pojazd wysforował się przed limuzynę ministra oraz ostatnie auto, którym jechali żandarmi z oddziału specjalnego, ochraniający Macierewicza. Zarówno zaufany kierowca ministra Kazimierz Bartosik, jak i żandarm kierujący ostatnim pojazdem próbowali dogonić pierwsze auto, ale nie zdążyli się zatrzymać na czerwonym świetle i uderzyli w stojące samochody.

Pęknięty kręgosłup

Szef MON nie odniósł obrażeń. Zaraz po zdarzeniu pojechał innym samochodem do Warszawy, zdążył na galę. Ale gorzej było z pasażerami uderzonych aut. W zdarzeniu ucierpiały trzy osoby, u jednej wykryto pęknięcie kręgosłupa. Macierewicz z miejsca przesądził o odpowiedzialności za wypadek: — Jedno jest pewne, nie został on spowodowany przez kierowcę samochodu, w którym jechałem, co do tego nie ma cienia wątpliwości. Ten samochód został z tyłu uderzony przez inny samochód — mówił już kilka dni po wypadku.

Pod koniec października zarzut spowodowania wypadku prokuratura wojskowa postawiła kierowcy ostatniego auta w kolumnie — starszemu kapralowi Żandarmerii Wojskowej Grzegorzowi G. Wedle prokuratury pan Kazimierz zatrzymał się na czas, a Grzegorz G. nie. W ten sposób auto żandarma miało uderzyć z tyłu w limuzynę ministra, a ta w efekcie zderzyła się z pojazdami stojącymi przed nią. Żołnierz nie przyznaje się do winy. Według informacji Onetu twierdzi, że było odwrotnie — to pan Kazimierz miał nie wyhamować, a on jedynie na niego najechał.

Kierowca bez szkolenia

W śledztwie wyszły na jaw niewygodne dla pana Kazimierza fakty. Otóż, nie miał on żadnych szkoleń z poruszania się w kolumnie z Żandarmerią Wojskową. W dodatku — według informacji Onetu — prokuratura podejrzewa, że w momencie wypadku nie miał aktualnych uprawnień do kierowania ministerialną limuzyną. Tę kwestię wyłączono do oddzielnego śledztwa, które prowadzi dział wojskowy Prokuratury Rejonowej Warszawa-Ursynów.

Na początku 2016 r. weszły w życie zmiany w przepisach, dotyczące wymagań wobec kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Według naszych informacji, pan Kazimierz ich w momencie wypadku nie spełniał, zaś oskarżony żołnierz — tak. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że kierowca Macierewicza nie miał aktualnych badań zdrowotnych i psychologicznych. Pan Kazimierz — który pracuje w Służbie Kontrwywiadu Wojskowego — twierdzi, że od swych szefów uzyskał zapewnienie, że przedstawicieli tej służby owe przepisy nie dotyczą.

Zaczynał za komuny

Pan Kazimierz to jeden z najbardziej zaufanych ludzi Macierewicza. Wedle "Gazety Wyborczej" — która prześledziła jego biografię — pracę zaczynał pod koniec lat 70. w wojskowej bezpiece WSW. W stanie wojennym był osobistym kierowcą gen. dywizji Michała Janiszewskiego, szefa gabinetu gen. Jaruzelskiego. Kiedy Macierewicz został szefem MSW w rządzie Jana Olszewskiego (1991-92), Bartosik po raz pierwszy pracował jako jego osobisty kierowca. Potem woził go za pierwszych rządów PiS (2005-07) już jako pracownik kontrwywiadu SKW, który tworzył Macierewicz.

Oczywiście, także gdy Macierewicz został szefem MON jesienią 2015 r., to zażądał, aby woził go pan Kazimierz. "Wyborcza" pisała: "W SKW awansował na oficera. A w MON uważają go za osobę wpływową i mogącą wszystko u ministra. Jest też przez SKW chroniony – dziennikarze jednej ze stacji telewizyjnych, próbując ustalić szczegóły jego biografii, odkryli, że z archiwum wojskowego w Mińsku Mazowieckim przeniesiono jego teczkę personalną do wyłącznej dyspozycji szefa MON".

Autor: 
Andrzej Stankiewicz
Źródło: 

Onet

Dział: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.

Reklama