Patologia w Gdańsku. Ponad 4 mln zł rocznie za miejski portal Gdańska

Reklama

Dwuletnie prowadzenie i utrzymanie miejskiego portalu Gdansk.pl pochłonie ponad 8,1 mln zł. To najwięcej w historii jego funkcjonowania, choć jak przekonują urzędnicy wzrost wydatków względem poprzedniej umowy nie jest znaczący i wynika przede wszystkim z przeniesienia kosztów utrzymania strony w sieci.

Kilka tygodni temu Gmina Miasta Gdańska zawarła umowę z Gdańskim Centrum Multimedialnym, spółką, nad którą urząd ma całkowitą kontrolę, na obsługę portalu Gdansk.pl w 2018 i 2019 r.

Kwota umowy wyniosła 8 mln 110 tys. zł, zaś zamówienia publicznego dokonano z "wolnej ręki" w ramach tzw. usług in-house, czyli powierzenia zadań podległym spółkom.

Gdańskie Centrum Multimedialne oprócz bieżącego prowadzenia portalu w zakresie przygotowania artykułów, fotorelacji i materiałów wideo, będzie też odpowiadało za jego rozwój m.in. w zakresie:

  • utworzenia Gdańskiej Mapy Inwestycji
  • modernizacji wyglądu strony oraz wewnętrznego panelu zarządzania
  • wykonania wyszukiwarki portalu oraz przełączenia stron na protokół https
  • utrzymania i rozwoju Gdańskiego Centrum Kontaktu (jego uruchomienie zaplanowano w 2018 r.)

- W nowej umowie na wykonawcę przeniesiono także - leżący dotychczas po stronie Urzędu Miejskiego - obowiązek organizacji i opłacenia usługi hostingowej. Wydatki UMG na ten właśnie cel w 2017 r. wyniosły 32 914,80 zł - podkreśla Alicja Bittner z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.

Siedziba Gdańskiego Centrum Multimedialnego mieści się w biurowcu Koga (Andruszkiewicza 5), zbudowanym przez Gdańską Agencję Rozwoju Gospodarczego, spółkę należącą do miasta i jednocześnie będącą jedynym udziałowcem Gdańskiego Centrum Multimedialnego.

Siedziba Gdańskiego Centrum Multimedialnego mieści się w biurowcu Koga (Andruszkiewicza 5), zbudowanym przez Gdańską Agencję Rozwoju Gospodarczego, spółkę należącą do miasta i jednocześnie będącą jedynym udziałowcem Gdańskiego Centrum Multimedialnego.

fot. InvestGda

Ponad 330 tys. zł za każdy miesiąc działalności portalu

W 2017 r. również zawarto umowę z Gdańskim Centrum Multimedialnym, lecz na okres 11 miesięcy (od 1 lutego do 31 grudnia). Jej kwota wyniosła dokładnie 3 620 204,50 zł, co oznacza, że tylko jeden miesiąc funkcjonowania portalu pochłonął 329 109,50 zł.

Przy obecnej umowie miesięczny koszt działania miejskiej witryny wyniesie 337 916,67 zł i to właśnie ta różnica względem ubiegłego roku ma pokryć koszty utrzymania strony w sieci (hostingu) oraz pozwolić na "zwiększenie katalogu usług świadczonych na rzecz Urzędu Miasta".

Jednak do podanej kwoty z 2017 r. należy doliczyć wydatki poniesione w styczniu, kiedy to umowa była zawarta z Fundacją Gdańskie Centrum Multimedialne (jej kontynuatorem jest przywołana wcześniej spółką o tej samej nazwie):

  • 12 915 zł przeznaczono na "prowadzenie i rozwój miejskiej strony internetowej" oraz "rozwój technologiczny i obsługę techniczną" Biuletynu Informacji Publicznej (bip.gdansk.pl) oraz strony internetowej Urzędu Miejskiego (um.gdansk.pl)
  • 8 179,50 zł pochłonęła transmisja internetowa styczniowego posiedzenia Rady Miasta Gdańska

Udzielenie zamówienia dla Gdańskiego Centrum Multimedialnego from Trojmiasto.pl

290 tys. zł za prowadzenie portalu w 2016 r.

W 2016 r. umowa również była podpisana z Fundacją Gdańskie Centrum Multimedialne, której przekazano:

  • 32 718 zł na przeprowadzenie czterech transmisji on-line sesji RMG
  • 30 750 zł na medialną obsługę kampanii PIT-owej
  • 51 966,27 zł za "produkcję obchodów 1 września"
  • 5 535 zł za transmisję Panelu Obywatelskiego
  • 15 000 zł za transmisję Dorocznego Obywatelskiego Spotkania Gdańszczan

Dodatkowo w 2016 r. wydano 77 490 zł na "prowadzenie i rozwój strony internetowej gdansk.pl" oraz identyczną kwotę na "rozwój technologiczny i obsługę techniczną" Biuletynu Informacji Publicznej i strony magistratu.

Dlaczego prowadzenie miejskiej witryny z łącznej kwoty ok. 290 tys. zł w 2016 r. wzrosło do kilkumilionowej sumy w kolejnych latach?

- Zmiana wydatków przeznaczonych na funkcjonowanie portalu od lutego 2017 r. wiąże się ze zwiększoną fundamentalną i jakościową różnicą obecności w przestrzeni internetowej - przekonuje Bittner.
Z miejskim portalem Gdansk.pl współpracuje obecnie 10 dziennikarzy. Redaktorem naczelnym jest Roman Daszczyński (przez wiele lat związany z "Gazetą Wyborczej"), zaś prezesem spółki Gdańskie Centrum Multimedialne Lech Parell, były prezes Rada Gdańsk, wcześniej związany z "Dziennikiem Bałtyckim".

Prowadzeniem Biuletynu Informacji Publicznej nie zajmują się pracownicy portalu, lecz urzędnicy poszczególnych wydziałów i jednostek.

Prowadzeniem Biuletynu Informacji Publicznej nie zajmują się pracownicy portalu, lecz urzędnicy poszczególnych wydziałów i jednostek.

bip.gdansk.pl

Miejską stronę redagują dodatkowo urzędnicy

Dziennikarze portalu nie odpowiadają jednak za przygotowanie materiałów skierowanych przede wszystkim do mieszkańców, czyli wspomnianego Biuletynu Informacji Publicznej. W BIP znajdziemy informacje m.in. na temat godzin otwarcia urzędu i wydziałów, procedur urzędowych, spraw związanych z Radą Miasta (w tym wszystkie uchwały), planów zagospodarowania przestrzennego czy oświadczeń majątkowych.

- Odpowiedzialność merytoryczna informacji przeznaczonych do publikacji w BIP spoczywa na dyrektorach wydziałów UMG oraz dyrektorach jednostek organizacyjnych Miasta Gdańska zgodnie z tekstem ujednoliconym Zarządzenia Prezydenta Miasta Gdańska [dostępny w BIP (pdf) - dop. red.] - informuje Alicja Bittner.
Podobnie wygląda sytuacja z artykułami publikowanymi na miejskim portalu autorstwa rzeczników prasowych, pracowników działów komunikacji społecznej oraz marketingu, jednostek organizacyjnych miasta i spółek z udziałem miasta. Zadanie to wykonują oni w ramach swoich obowiązków w "macierzystym" miejscu pracy, a nie w ramach zatrudnienia w portalu.

Koszt utrzymania i prowadzenia strony internetowej Gdansk.pl przez dwa lata to 8 mln 110 tys. zł, czyli 4 mln 55 tys. zł rocznie. Za tę kwotę można:

Przebudowa skweru Świętopełka pochłonęła ok. 1,6 mln zł.

Przebudowa skweru Świętopełka pochłonęła ok. 1,6 mln zł.

fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Budowa boiska przy XV LO kosztowała ok. 1,345 mln zł.

Budowa boiska przy XV LO kosztowała ok. 1,345 mln zł.

fot. DRMG

  • dofinansować roczne funkcjonowanie Europejskiego Centrum Solidarności (w 2015 r. ECS na utrzymanie potrzebował 13,5 mln zł, z czego Gdańsk wyłożył 4 mln 40 tys. zł)
  • przebudować w 60 proc. ul. Stągiewną zobacz na mapie Gdańska (ok. 6,6 mln zł)
  • sfinansować niemal w całości budowę żłobka modułowego (ok. 4,5 mln zł kosztował żłobek przy ul. Olsztyńskiej zobacz na mapie Gdańska)
  • wybudować pawilon i wybieg dla lwów w zoo (ok. 4,02 mln zł)
  • podwoić wydatki na bezpieczeństwo publiczne (w 2018 r. przewidziano na ten cel 4 mln zł)
  • co najmniej dwukrotnie przebudować skwer Świętopełka zobacz na mapie Gdańska (ok. 1,6 mln zł)
  • zbudować trzy boiska wielofunkcyjne (ok. 1,345 mln zł kosztowało boisko przy XV LO zobacz na mapie Gdańska)
  • wykonać 26 placów zabaw (150,6 tys. zł kosztował plac zabaw przy ul. Narcyzowej zobacz na mapie Gdańska)
  • kupić trzy fabrycznie nowe autobusy Mercedes Citaro K (ok. 1 mln 143 tys. zł za pojazd)
  • zamontować 184 wiat przystankowych (22 tys. zł jedną wiatę)
  • ustawić 176 lamp solarnych lub 450 tradycyjnych (odpowiednio 23 tys. i 9 tys. za szt.)
  • sfinansować 16-20 dni zimowego utrzymania dróg w Gdańsku (200-250 tys. zł za dzień)
Autor: 
Krzysztof Koprowski
Źródło: 

m.trojmiasto.pl

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.

Reklama