Do końca 2019 roku S5 połączy trzy aglomeracje - poznańską, wrocławską i bydgosko-toruńską

Reklama

pt., 01/06/2017 - 16:55 -- zzz

Droga z Poznania do Wrocławia (S5) jest priorytetem dla rozwoju dwóch dużych aglomeracji, poznańskiej i wrocławskiej. Skorzysta na tym również aglomeracja bydgosko-toruńska. Obecnie podróż samochodem z Poznania do Wrocławia (170 KM) trwa ok 3 godzin, ale już za dwa lata ten sam odcinek można będzie pokonać w nie całe dwie godziny. Droga ekspresowa S5, skróci także podróż do aglomeracji śląskie i dalej aż do samej granicy polsko-ukraińskiej, ponieważ S5 połączy się bezpośrednio z autostradą A4.

Droga ekspresowa S5 będzie miała około 365 km. Skomunikuje Wrocław, Poznań, Gniezno, Bydgoszcz i Grudziądz. Zapewni połączenie autostrady A4, przez autostradę A8 z autostradą A1. Przebiegnie przez województwa: kujawsko-pomorskie, wielkopolskie i dolnośląskie.

Droga ekspresowa S5 – budowana polska droga ekspresowa o przebiegu południkowym: S7 (Ostróda, węzeł Ostróda Południe) – A8 (Wrocław). Droga połączy Grudziądz i autostradę A1 oraz aglomeracje: bydgosko-toruńską, poznańską i wrocławską, a także ustanowi skrót w kierunku Olsztyna. Lokalnie stanowi m.in. wschodnią obwodnicę Poznania.

Długość trasy na terenie woj. kujawsko-pomorskiego wynosić będzie 129,8 km, a koszt jej budowy wyniesie 3 mld zł. Całość drogi ma powstać do 2019 roku, a koszt realizacji brakujących odcinków może sięgnąć 11 mld zł.

29 października 2015 zostało opublikowane rozporządzenie Rady Ministrów zmieniające rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych z dnia 15 maja 2004, wydłużające planowany przebieg trasy do Ostródy. Dotychczas planowano przebieg trasy na odcinku Nowe Marzy (A1) – Wrocław (A8).

Autostrady i drogi ekspresowe w Polsce – część polskiej sieci dróg krajowych stanowiąca najważniejsze drogi krajowe, obsługujące trasy międzynarodowe i międzyregionalne.

Według planów obowiązujących w 2016 długość dróg szybkiego ruchu docelowo liczyć będzie około 7650 km, na co złoży się około 2000 km autostrad i około 5650 km dróg ekspresowych

Dwudziestolecie międzywojenne

Planowany układ dróg samochodowych (autostrad) w II RP.

drogi samochodowe I kolejności

drogi samochodowe II kolejności

W dwudziestoleciu międzywojennym zaczęto w Polsce dyskutować i planować drogi przeznaczone dla szybkiego ruchu samochodowego na dalsze odległości, tzw. autostrady. Po raz pierwszy uwagę zwrócono na to na I Polskim Kongresie Inżynierów we Lwowie we wrześniu 1937. W tych planach profesor M. W. Nestorowicz na IV Kongresie Drogowym w styczniu 1938 roku wymienił następujące drogi (plany te ukazały się też w czasopiśmie "Drogowiec" nr 9 z 5 marca 1939):

Źródło:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Droga_ekspresowa_S5_(Polska)

https://pl.wikipedia.org/wiki/Autostrady_i_drogi_ekspresowe_w_Polsce

PL PORTAL PL

Z.B.

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.

Reklama